راه‌هایی برای کمک به زبان باز کردن کودک

وقتی کودکی به دنیا می‌آید والدین برای شنیدن نخستین کلماتی که قرار است از زبان او بشنوند لحظه‌شماری می‌کنند. اما کودک کار خودش را می‌کند و ابتدا اصواتی تولید می‌کند که به‌تدریج به هجاها تبدیل شده و در نهایت به صورت کلمه در می‌آیند.

به گزارش تازه نیوز، غان و غون کردن اولین مرحله تست زبان شفاهی است که در جریان آن پایه‌های ارتباط کلامی بشر شکل می‌گیرد. اگر نوزادی به جمع‌تان اضافه شده باید با شوق و ذوق فراوان به رشد زبانی کودک کمک کنید. در ادامه توصیه‌هایی برای کمک به زبان باز کردن کودک عنوان می‌کنیم.

دو ماهگی و کمک به غان و غون کردن کودک

غان و غون کردن کودک تقریبا از دو ماهگی کلید می‌خورد. در حالت عادی، کودک از این سن، نخستین حروف صدادار مانند آ، ای، اَ، اِ، او و برخی حروف بی‌صدای ساده مانند «ک و گ» را بیان می‌کند. غان و غون‌های اولیه کودک چندان واضح نبوده و برای ایجاد ارتباط نیست اما نشان‌دهنده این است که کودک عاشق شنیدن است.

۴ تا ۵ ماهگی

در این سن غان و غون همچنان ادامه دارد و کودک به تولید اصوات بیشتری با وضوح و شدت بیشتر ادامه می‌دهد. در ۴ تا ۵ ماهگی کودک با دست‌های خود بازی می‌کند، آنها را به دهان می‌برد، لب‌ها و زبان خود را لمس می‌کند و به این ترتیب به رشد زبانی خود ادامه می‌دهد و می‌تواند اووووووو، گگگگگگ، پپپپپپپپ، ااااااااااا را به خوبی ادا کند.

از حدود ۶ تا ۷ ماهگی

کودک میل زیادی به ادای حروف صدادار و بی‌صدای بیشتری پیدا می‌کند و نخستین سیلاب‌های متشکل از حروف بی‌صدا و صدادار مانند پو-پو، کَ-کَ، بَ-بَ، پَ-پَ و غیره را به زبان می‌آورد.

از حدود ۹ تا ۱۰ ماهگی

با شروع ۹ ماهگی، غان و غونی متنوع و پیچیده‌تر شروع می‌شود. از این به بعد شاهد اولین سیلاب‌ها به شیوه‌ای سخت‌تر و با حروف متنوع خواهید بود. به عنوان مثال کودک حروفی مانند پَ-بَ، بَ-تَ-تَ، پَ-پِ، مَ-مَ و غیره را ادا کند.

از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی

از حدود ۱۲ ماهگی کودک نخستین کلمات معمولا ۳ کلمه را به زبان می‌آورد و شروع می‌کند به شناخت بخش‌هایی از بدن و شناسایی آنها. از حدود ۱۴ ماهگی تلاش می‌کند کلماتی را که می‌شوند تکرار کند و «نه» را به خوبی تلفظ می‌کند. با وجود اینکه کودک در این سن، کلمات کمی می‌گوید اما قادر است معنای بیش از ۲۰۰ کلمه را متوجه شود.

۲۴ تا ۳۰ ماهگی

در این سن کودک مدام حرف می‌زند. اکثر کودکان بعد از دو سالگی جملاتی با چهار کلمه یا بیشتر می‌سازند. البته کودکان با هم تفاوت دارند و هر یک به روش خود پیشرفت می‌کنند.

 

چگونه کودکان را در زبان باز کردن یاری کنیم؟

برایش شعر و ترانه بخوانید

نوزادان عاشق آهنگ‌ها و ملودی‌های مختلف هستند و برعکس از سکوت خوششان نمی‌آید چون در شکم مادر همیشه سر و صدا وجود داشته است. در نتیجه حتما برای نوزادتان آهنگ‌های مختلف بخوانید. لحن صدایتان را تغییر دهید تا به گوش نوزادتان خوش بیاید.

هر چه از زبانش خارج می‌شود را تکرار کنید

تقلید و تکرار غان و غون و هر آنچه از دهان نوزاد خارج می‌شود، توسط شما کمک زیادی به زبان باز کردن او خواهد کرد. چون کودکان این تقلید و تکرار را دوست دارند و علاوه بر این، اینکار برای آنها مفید است. چون از این طریق می‌توانید نحوه بیانشان را اصلاح کنید. شما با همین کار ساده علاوه بر سرگرم کردن کودک و بازی کردن با او به پیشرفت زبانی‌اش کمک می‌کنید.

زمانی که حرف می‌زنید لحن‌تان را تغییر دهید

اگر با لحن‌های مختلف و صدای آرام با کودکان حرف بزنید برای او بسیار لذت‌بخش است. این کار باعث تحریک شنوایی فرزندتان شده و به او کمک می‌کند که صداها و لحن‌های مختلف را از هم تمیز دهد.

سرعت صحبت کردن با کودک را تنظیم کنید

منظورمان این است که حین صحبت کردن با کودک عجله را کنار بگذارید و با او آرامتر و شمرده‌تر صحبت کنید. یعنی اینکه کلمات را شمرده شمرده و با آرامش ادا کنید.

مدام با کودک حرف بزنید

با کودک از همان نوزادی حرف بزنید. زمانی که کودک غان و غون می‌کند و نخستین حروف را ادا می‌کند به او پاسخ دهید با او ارتباط برقرار می‌کنید. اینکار قبل از هر چیزی باعث بهبود و پیشرفت در غان و غون کردن شده و به او کمک می‌کند تا از شما تقلید کند و در نهایت به پیشرفت زبانی او کمک زیادی می‌کند.

حتی می‌توانید هر کاری که برای کودک می‌کنید را به زبان بیاورید. به عنوان مثال زمانی که برایش غذایی آماده می‌کنید از مراحل کار برایش توضیح دهید. زمانی که می‌خواهید او را جایی ببرید از نحوه آماده شدن تا انتخاب لباس و مقصدتان را به او بگویید.

اهمیت تشویق کودکان به غان و غون و صحبت کردن

همانطور که گفته شد نوزادان اولین حرف‌هایشان را از همان ماه‌های نخست تولد به زبان می‌آورند. به همین دلیل مهم است که برای پیشرفت زبانی و رسیدن به مرحله زبان باز کردن و سخن گفتن، غان و غون کردن را جدی بگیرید و به آن بها دهید.

زبان از همان ماه‌های اول و با ادای حروف ساده تا ۱۲ تا ۱۸ ماهگی تکامل پیدا می‌کند هرچند که پروسه زبان باز کردن در هر کودکی متفاوت است. توصیه ما این است که با نوزادتان از همان بدو تولد و حتی از زمانی که در رحم‌تان است حرف بزنید و ایجاد ارتباط را جدی بگیرید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.