وضعیت بازار بورس در دولت رئیسی چه خواهد شد؟ برنامه روشنی از مسئولین دیده نمی‌شود!

در دو تا سه سال اخیر، فقط چهار رئیس سازمان بورس تغییر کرده است که این مسئله خود موجب بی‌ثباتی و نداشتن دورنما خواهد بود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصاد۲۴، بعد از سقوط تاریخی بازار سهام، آن‌هم در شرایطی که شاخص کل بورس تا مرز دو میلیون واحد صعود کرده بود، هنوز هم بورس به شرایط عادی بازگشته است. درحالی که وعده‌های انتخاباتی بورس بر سرعت حل مشکلات در این بازار تاکید داشت، هنوز هم چراغ اکثر بنگاه‌های بورسی قرمز رنگ و در حال سقوط آزاد است. در چنین شرایطی بسیاری از بورس‌بازان سرمایه خود را از این بازار خارج کردند و یک بی‌اعتمادی نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار شکل گرفت که شرایط را سخت‌تر هم می‌کرد.

شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تداوم روند نزولی بازار سهام در دولت جدید اظهار داشت: مشکلات بازار بورس از دولت پیشین به ارث رسیده است که به دلیل بی‌جهت فربه کردن این بازار، وعده‌های نادرست و افزایش قیمت‌های بی‌رویه بوده و منجر به خارج شدن بورس از کنترل شده است. در همان ایام نیز به علت رفتار‌های بی‌منطق در بازار بورس عدم ثبات این بازار قابل پیش‌بینی بود و دیدیم که بعد از رسیدن شاخص کل به دو میلیون واحد، ناگهان بازار روند نزولی را پیمود. از این جهت باید اذعان داشت که بازار بورس ما متاثر از رفتار‌های دولت پیشین زخمی شده و به اشکال مختلف تحت تاثیر مدیریت نادرست قبلی قرار گرفته است. در حال حاضر نیز زمان لازم است تا بازار بورس به روال قبلی خود بازگردد. این عامل یکی از عوامل کلیدی در سقوط بازار سهام است که حافظه بورس نیز این اتفاقات و وقایع بورس را به یاد دارد. این مسئله در حوزه روانشناسی بازار قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حل مشکلات بازار بورس سه روزه امکان‌پذیر نیست، گفت: وقتی مشکل ساختاری و مشکلات کلان اقتصادی سایه انداخته است و اعتماد کنشگران نسبت به این بازار سلب شده است، نمی‌توان انتظار داشت بازار با سرعت به حالت عادی برگردد. نمی‌توان در چنین شرایطی انتظار داشت که بازار سهام روند صعودی را طی کند. به هر حال حافظه این بازار هنوز دچار فراموشی نشده است.

آرانی خاطرنشان کرد: به هر حال حتی اگر در شرایط فعلی نیز بخواهیم روند را به روال طبیعی برگردانیم، باید برخی شاخص‌های کلان اقتصادی و فضای کسب و کار را مثبت کنیم و اقتصاد کشور باید به سمت رشد حرکت کند. درحال حاضر نمی‌توان انکار کرد که در بحث تحریم‌ها غبار تاریخی بر کل اقتصاد کشور حاکم شده است. متاسفانه این مسئله موجب نداشتن دورنمای روشن از اقتصاد کشور شده است.

او با اشاره به این‌که برنامه روشن و دقیقی از مسئولین بورس ندیدیم، گفت: در این وضعیت لازم است که اقتصاد کشور را از تورم بالا دور کنیم و ثبات و امنیت را به اقتصاد بازگردانیم. به ویژه با وجود تحریم‌های مشخص نیست چه زمانی ثبات به اقتصاد کشور باز می‌گردد. بازار بورس در اقتصاد تورمی نمی‌تواند به ثبات برسد و تنها اگر سیاست‌های اقتصادی مدون و شفاف در کشور اعمال شود و مسئله تحریم‌ها حل شود، سرعت بازگشت به شرایط نرمال بیشتر خواهد شد.

آرانی با اشاره به یکی از عوامل نگرانی کارگزاری‌ها در این روز‌ها تاکید کرد: عامل سومی هم در روشن شدن چراغ قرمز بورس موثر است که کارگزاری‌ها نگران آن هستند و آن تغییرات مکرر روسای بورس بوده است. فقط در دو تا سه سال اخیر، ۴ رئیس سازمان بورس تغییر کرده است. این مسئله خود نیز موجب بی‌ثباتی و نداشتن دورنما خواهد بود. مدیریت باثبات است که می‌تواند امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را فراهم کند. در چنین شرایطی همه دست نگه می‌دارند و بلاتکلیفی بر بازار سهام حاکم می‌شود؛ حتی اگر بازار آماده تغییر و رشد باشد نیز بازیگران بازار سرمایه نگه می‌دارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.