در دوران بازنشستگی چگونه سالم بمانیم؟

در دوران بازنشستگی باید یاد بگیرید، چطور مفید و دوست‌داشتنی و با لذت و آرامش زندگی کنید، چون این دوران، یکی از دوران‌های مهم زندگی است،

به گزارش تازه‌نیوز، نیاز به آمادگی و کسب مهارت برای آن، مثل همه دوران‌ها، جدی است. در اغلب موارد، خانه‌نشینی‌های مداوم، زندگی را به سکون تبدیل کرده، حال آنکه تحرک و شادی، تکراری شدن زندگی را کمرنگ می‌کند.

هدف جدیدی را پیدا کنید
در زمان بازنشستگی، شما فقط شغل خود را ترک نمی‌کنید، بلکه وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوید. اگر کاری انجام دهید که مفید باشد و به آن علاقه‌مند باشید، شادتر و سالم‌تر خواهید بود. می‌توانید در بیمارستان یا کتابخانه یا در کارهای عبادی شرکت کنید یا به عنوان کمک مربی، در مدرسه مشغول به کار شوید.
مراقبت از حیوانات باغ‌وحش و کمک به جمع‌آوری کمک برای سربازان کشور در بلند مدت، می‌تواند به فعالیت ذهن و جسم کمک کند.

محیط مناسب
محیطی که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند در تنظیم سلامتی موثر باشد. اگر می‌خواهید محیط زندگی شما هوای مطلوبی داشته باشد، جاهای مختلفی برای زندگی وجود خواهد داشت. حتی می‌تواند خارج از کشور باشد و نیز بدنبال محیطی باشید که مراکز پزشکی درجه یک داشته باشد.

بهترین دوستان شما
وجود یک حیوان خانگی نیز بی تاثیر نیست. فقط 15 دقیقه سرگرم شدن با حیوانی در خانه، می‌تواند فشارخون، ضربان قلب و میزان استرس را کاهش دهد. با گذشت زمان، یک همراه وفادار می‌تواند در کاهش کلسترول و فشارخون، مبارزه با افسردگی و به فعال نگه داشتن فرد کمک کند.

غذای سالم
با افزایش سن، به احتمال زیاد، با مشکل تغذیه مناسب برای کاهش وزن یا با کمبود ویتامین‌های خاص، مواجه خواهید شد.
بنابراین یک رژیم متعادل دارای پروتئین، چربی و کربوهیدرات، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. کمتر غذاهای کنسروی مصرف کنید، زیرا نمک زیادی دارند و فشارخون را بالا می‌برد. یکی از این راه‌ها، خوب و سالم خوردن مانند مردم یونان و مناطق اطراف آن است: مصرف میوه‌های زیاد، سبزیجات، غلات کامل و روغن زیتون بسیار حائز اهمیت است.

از خانه بیرون بروید
با یک شیوه زندگی فعال می‌توان زندگی شادتر و طولانی‌تر و احتمال ابتلا به یکسری بیماری‌ها مانند زوال عقل را کاهش داد. با یک گروه افراد سالمند سفر کنید. با دوستان دبیرستان یا دانشگاهی‌تان دوباره ارتباط برقرار کنید. اگر سرگرمی مثل خواندن، بافندگی یا باغبانی دارید، به مراکز مخصوص آن بروید و خودتان را سرگرم کنید.

به سلامتی خود بیشتر توجه کنید
مراجعات منظم پزشکی ضرورت دارد. پزشک شما با گرفتن فشارخون و آزمایش کلسترول می‌تواند در محافظت شما از حمله قلبی یا سکته مغزی کمک کند. آزمایشات منظم در محافظت از آنفلوانزا و سایر بیماری‌ها موثر است. اگر خانم هستید، انجام آزمایش سرطان پستان و رحم ضروری است. اگر مرد هستید، پزشک می‌تواند برای شما آزمایش سرطان پروستات تجویز کند.

تمرین برای سرگرمی و حفظ تناسب اندام
فعال بودن نه تنها شما را سالم نگه می‌دارد؛ بلکه با افزایش سن به استقلال شما کمک می‌کند. کاری که از آن لذت می‌برید را انتخاب کنید و به آن کار ادامه دهید. ورزش هوازی، مانند پیاده‌روی، شنا، یا رقصیدن، می‌تواند به شما انرژی بیشتری بدهد و به فعال نگه داشتن ذهنتان کمک کند. تمریناتی با وزنه یا نوارهایی کشی می‌تواند قدرت بدنی شما را تقویت کند. یوگا هم بدن شما را منعطف نگه می‌دارد. اگر ورزشی برای شما جدید است، در انجام آن راحت باشید و ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

رانندگی
با گذشت زمان، تغییر در قدرت بینایی، آمادگی جسمانی و میزان انعطاف‌پذیری بدن می‌تواند بر نحوه رانندگی فرد اثر بگذارد. امنیت شما به این موارد بستگی دارد. آیا علائم جاده‌ای را به وضوح مشاهده می‌کنید؟ آیا به اندازه کافی برای دور زدن و ماندن در ترافیک و پشت اتومبیل آماده هستید؟ آیا بودن در ترافیک شما را گیج نمی‌کند؟ پزشک می‌تواند در چنین مواردی به شما کمک کند. مثلا گروه‌هایی هستند که با برپایی کلاس‌هایی به شما در سنجش و تقویت مهارت‌های لازم، خدماتی را ارائه دهند.

سلامت استخوان‌ها
اگر زن هستید، استخوان‌های شما نیاز به تقویت دارد. تغییر در هورمون‌های بعد از یائسگی می‌تواند استخوان‌ها را شکننده‌تر کند و وضعیتی به نام پوکی استخوان را ایجاد کند. برای مقابله با این بیماری، مطمئن شوید که در رژیم غذایی‌تان کلسیم زیاد که منبع اصلی ساختار استخوان بدن است،گنجانده شده باشد. منابع مفید شامل کلم بروکلی، اسفناج و شیر و ماست کم‌چرب یا بدون چربی مفید است. هنگامی که به سن 65 سالگی می‌رسید، پزشک با تجویز آزمایش DEXA و انجام پرتونگاری با درجه پایین میزان تراکم استخوان را بررسی می‌کند.

ذهنتان را تحریک کنید
مغز ما دقیقا مانند بدنمان به ورزش نیاز دارد. بخوانید، پازل بازی کنید، یک ساز موسیقی بخرید یا یک سرگرمی قدیمی را انتخاب کنید. در کلاس مورد علاقه‌تان، مانند آشپزی یا رایانه شرکت کنید. خلاقیت داشتن از راه هنرهایی مانند نقاشی و باغبانی به سلامت مغز شما نیز کمک می‌کند. مثلا شرکت در یک دوره بازیگری می‌تواند حافظه و مهارت‌های حل مساله را در فرد تقویت کند.

کیفیت و میزان خواب
هر چه پیرتر می‌شوید، ممکن است خواب شب برایتان دشوارتر شود. ممکن است لازم باشد که در رختخواب بمانید یا در رختخواب غلت بزنید یا مفاصل شما به درد دچار شود؛ اما می‌توانید با چند گام موثر مثل ۲ ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید و آن را برطرف کنید. در مدت ۸ ساعت خوابتان هیچ نوع خوراکی کافئین‌دار ننوشید. اتاق خوابتان را تا حد ممکن تاریک کنید. خواب میان روز را به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه محدود کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا هنگام درد می‌توانید مسکن مصرف کنید.

ایمنی محیط خانه
با افزایش سن، حوادث خانگی خطرناک‌تر می‌شود. در قسمت کف حمام و وان حمام از کفپوش‌های اصطکاک‌دار استفاده کنید.
زیرپایی یا فرشی در این قسمت استفاده کنید که ثابت و چسبیده باشد. محیط آن نور زیادی داشته باشد. میله‌های شل را محکم کنید. اگر خانه شما راه پله‌ها دارد، قلاب‌هایی در دو طرف نصب کنید و بندهایی را برای حفظ تعادل، روی پله‌ها قرار دهید.

صمیمیت
تغییرات جسمانی باعث می‌شود که رابطه جنسی در زندگیتان کمرنگ شود؛ اما می‌توانید نوازش را داشته باشید. ابتدا هر یک از زن یا شوهر باید در مورد احساسات و نگرانی‌های خود صحبت کند و به همسر خود اطمینان دهد که هنوز هم مایل است که مجذوب او باشد. گرفتن دست یکدیگر و ماساژ، روش‌های خوبی برای ارتباط مجدد است. اگر مشکل جسمی مانند مشکل نعوظ وجود دارد، به پزشک مراجعه کنند.

زمانتان را به خوبی مدیریت کنید
یکی از اصلی‌ترین بخش شادی دوران بازنشستگی این است که زمان را در دست بگیرید. محققان دریافته‌اند که بازنشستگان وقتی خوشحال هستند که برنامه‌ریزی می‌کنند، چگونه وقتشان را سپری کنند و بیشترین بهره را از آن ببرند. اگر آن را به خوبی مدیریت کنید، حتی اگر اوقات فراغت زیادی هم نداشته باشید، می‌تواند مانع کسالت شود.

منظور از «کار» چیست؟
کار کردن پس از بازنشستگی می‌تواند حافظه و قدرت ذهن فرد را به خوبی حفظ و تقویت کند. اگر از کار قدیمی‌تان لذت می‌بردید، مقدار کمتری از آن را انجام دهید. از حسابداری گرفته تا نظافت خانه و تعمیر خانه. شانس شما در آزمودن شغلی است که همیشه نسبت به آن توجه و علاقه داشته باشید. مشاغل دوم گاهی بیشترین امتیاز و بهره‌وری را دارند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.