برای از بین بردن خط خنده چه کنیم؟!

بیشتر ما وقتی که درباره خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی صحبت می‌کنیم،‌ سریعا خطوط پنجه‌ کلاغی، خطوط میان دو ابرو و چین‌های عمیق پیشانی را به یاد می‌آوریم. اما خطوط نازولیبال (بین‌لبی) یا خط خنده هم دقیقا در همین فهرست قرار می‌گیرند.

به گزارش تازه‌نیوز، این تورفتگی‌های عمیق دور دهان، درست همانند دیگر انواع چین‌وچروک‌های مشابه، ‌به‌واسطه حالت‌های طبیعی صورت به‌وجود می‌آیند و به‌مرور زمان برای همیشه در بافت صورت حک می‌شوند. اما بخش مثبت ماجرا این است که با کمک ترکیبات باکیفیت مراقبت از پوست و روش‌های درمانی مناسب می‌توان از شکل‌گیری خطوط خنده جلوگیری کرد یا حداقل این‌که سرعت پیشرفت آنها را کاهش داد.

رتینوئید و رتینول 

به‌گفته دکتر شیلا فرهنگ، متخصص پوست‌ومو و موسس (Avant Dermatology & Aesthetics) رتینوئید و همچنین رتنیول موثرترین ترکیبات ضدپیری برای مبارزه با خطوط خنده هستند. البته اگر پوست حساسی داشته باشید، باید از محصولات ملایم کمک بگیرید. برای بهره‌مندی از فواید رتینوئید باید استفاده از این ماده را به یکی از بخش‌های ثابت در برنامه شبانه مراقبت از پوست تبدیل کنید. این متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «اگر خطوط خنده خیلی عمیق باشند، من معمولا روند درمانی را با تجویز ترتینوئین ۰.۰۲۵ درصد شروع می‌کنم و به‌مرور زمان این مقدار را به ۰.۱ می‌رسانم. اگر پوست بیمار نتواند این مقدار را تحمل کند و دچار قرمزی، ‌پوسته‌ریزی یا تحریکات پوستی شود، ‌آن‌وقت از رتینول‌های تجویزی کمک می‌گیرم».

ترکیبات فعال 

در کنار رتینوئید و رتینول، ‌دکتر فرهنگ به ترکیبات فعال مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک اشاره می‌کند. این لایه‌بردارهای شیمیایی هم برای یکدست‌سازی قوام و بافت پوست مناسب هستند و هم احتمال شکل‌گیری خطوط عمیق در پوست اطراف دهان را کاهش می‌دهند.

واقعیت این است که خطوط عمیق پوستی صرفا با کمک این ترکیبات از بین نمی‌روند، بلکه ترکیبات فعال می‌توانند نقش پیشگیرانه فوق‌العاده‌ای داشته باشند و در فواصل بین جلسات درمانی مختلف به حفظ کیفیت پوست کمک کنند.

استفاده از محصولات ضدآفتاب هم برای پیشگیری از پدید آمدن خطوط خنده واقعا کلیدی است. پرتوهای فرابنفش خورشیدی به‌عنوان علت اصلی در شکل‌گیری پیری پوست شناخته می‌شوند و نقش مهمی هم در پدید آمدن خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی دارند. به همین دلیل هم استفاده همیشگی و منظم از محصولات ضدآفتاب با حداقل SPF ۳۰ ضروری است.

درمان‌های تخصصی 

به‌گفته دکتر فرهنگ، بعضی افراد در کنار استفاده از محصولات مناسب باید به درمان‌های تخصصی داخل مطب هم توجه داشته باشند. پس اگر کسی به خطوط نازولیبال یا خط خنده عمیق مبتلا باشد، می‌تواند با متخصصان پوست‌ومو درباره استفاده از این درمان‌ها مشورت کند: میکرونیدلینگ، رادیوفرکوئنسی فرکشنال با میکرونیدلینگ و جوان‌سازی یا لایه‌برداری پوست با لیزر.

اگر خطوط خنده شدیدا عمیق باشند و درون بافت پوست حک شده باشند، می‌توان از فیلرها یا پُرکننده‌ها برای رفع تورفتگی این خطوط کمک گرفت. البته فیلرها باید به شیوه‌ای استفاده شوند که انعطاف‌پذیری پوست صورت را از بین نبرند و حالت غیرعادی هم به بافت دور دهان ندهند (این درمان خاص بین ۹ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد).  اما اگر چین‌وچروک‌های پوستی در اطراف لب بالایی شکل گرفته باشند، استفاده از بوتاکس می‌تواند به صاف‌سازی آنها کمک کند که بین ۳ تا ۴ ماه دوام خواهد داشت.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.