دیابتی‌ها اینگونه از غذا لذت ببرید

رعایت اصول تغذیه صحیح نه‌تنها تاثیر جدی در پیشگیری از دیابت دارد بلکه به کنترل قند خون و محافظت از بدن در برابر عوارض بیماری نیز کمک می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، تغذیه صحیح برای این افراد الزاما محدودیت‌‌های شدید نیست و می‌توان با شناخت چند نکته مهم از غذا خوردن لذت برد و در عین‌حال بیماری را نیز به‌خوبی کنترل کرد. در ادامه این مطالب، به ۴ توصیه تغذیه ای موثر اشاره خواهیم کرد که رعایت آنها کمک کننده خواهد بود. این توصیه ها عبارتند از:

۱. ارجحیت مصرف چربی‌های سالم

توجه به مقدار مصرف چربی‌ها برای پیشگیری از اضافه وزن ضروری است اما به کیفیت آن نیز باید توجه کرد. چربی‌‌های اشباع مانند کره، خامه، چربی گوشت و… به‌راحتی در بدن جمع و زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود. حال آنکه مبتلایان به دیابت مستعد ابتلا به این بیماری‌ها هستند زیرا افزایش قند خون بر عروق خونی تاثیر می‌گذارد. از همین‌رو، اهمیت مصرف روغن‌های غیراشباع مفید مانند ماهی‌های چرب، روغن زیتون، کلزا و… بیشتر خواهد بود. بنابراین، توصیه می‌شود گوشت قرمز به ۵۰۰ گرم در هفته، پنیر به ۳۰ گرم در روز و کره به ۱۰ گرم در روز کاهش پیدا کند.

۲. خوراکی‌های شیرین فقط در مناسبت‌های خاص

خوراکی‌های شیرین از دو جهت باید در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت کاهش یابد؛ این خوراکی‌ها کالری بالایی دارند و عامل افزایش وزن است و از طرفی سطح قند خون به‌سرعت بالا می‌رود. توصیه مهم اینکه پس از وعده غذایی حاوی فیبرها و پروتئین‌ها میل شوند تا جذب قند کندتر شود. همچنین در این صورت باید مقداری از کربوهیدرات غذا نیز کاهش پیدا کند. مصرف نوشابه‌ها و شربت‌های شیرین نیز حتما باید کم شود اما اگر فرد تمایل زیادی به این نوشیدنی‌ها دارد، بهتر است به‌تدریج حجم آن را کاهش دهد تا بتواند پس از مدتی کنار بگذارد.

۳. انتخاب خوراکی‌های سالم و شیرین

بهترین دسر، میوه به‌‌خصوص میوه کامل است زیرا حاوی فیبرهای حل‌شدنی است که روند جذب قند را در بدن کاهش می‌دهد. یک تکه کوچک شکلات تلخ بدون شکر نیز به‌عنوان میان‌وعده مانعی ندارد. البته می‌‌توان کیک و شیرینی را نیز در منزل تهیه کرد تا سطح شکر قابل‌کنترل باشد. به‌‌عنوان مثال، استفاده از ادویه‌هایی مانند دارچین، آرد سبوس‌دار و میوه‌هایی مانند سیب و موز به‌جای شکر به کاهش شاخص گلیسمی کمک می‌کند.

۴. سبزیجات به‌جای تنقلات

یکی از توصیه‌های همیشگی جلوگیری از چاقی، پرهیز از ریزه‌خوری است زیرا سطح کالری افزایش پیدا می کند. اما می‌توان بین وعده‌های غذا از سبزیجاتی مانند هویج و گوجه‌فرنگی استفاده کرد که گرسنگی را برطرف می‌کند و مانع از دریافت چربی و شکر نیز می‌شود. انتخاب این میان‌وعده‌ها برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است زیرا به حفظ قند خون در حد متعادل کمک کرده و از افزایش ناگهانی قند خون ناشی از گرسنگی شدید جلوگیری می‌کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.