چگونه به رفع گرفتگی بینی نوزاد کمک کنیم؟

در بیشتر مواقع گرفتگی بینی کودک جای نگرانی ندارد و به راحتی می‌توان با درمان‌های خانگی آن را درمان کرد.

به گزارش تازه‌‌نیوز، به خاطر داشته باشید که بینی نوزاد کوچک و دارای مجرای بسیار کوچک است. به همین دلیل، کودک ممکن است اغلب عطسه کند. این عطسه‌ها لزوما به معنای سرماخوردگی آنها نیست، بلکه روش طبیعی بدن برای پاکسازی بینی از محرک‌ها هستند. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند از درمان گرفتگی بینی نوزاد خودداری کنید، به خصوص اگر کودک به خوبی تغذیه می‌کند و به طور معمول پوشک را پر می‌کند. برخی دیگر ممکن است راه‌حل‌های ساده‌ای را برای رفع احتقان بینی مانند استفاده از مرطوب‌کننده، قطره‌هاو سرنگ توصیه کنند.

اگر تصمیم دارید این درمان‌های خانگی را امتحان کنید، در اینجا نکاتی است که باید در مورد کمک به رفع گرفتگی بینی کودک بدانید.

چه باید کرد

اگر نوزاد تازه متولد شده گرفتگی خاصی دارد و احساس ناراحتی می‌کند، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین این ناراحتی انجام دهید.

• با قطره‌های بینی شروع کنید. قطره‌های بینی نمکی بدون نسخه می‌توانند برای شل شدن بینی کودک مملو از مخاط مفید باشند. این قطره‌ها مخاط را شل می‌کنند و به کودک کمک می‌کنند آن را با عطسه به سمت جلو حرکت دهند.

• از سرنگ لامپی استفاده کنید. پس از استفاده از قطره‌های نمکی، می‌توانید از یک سرنگ حباب یا آسپیراتور بینی برای مکیدن عامل چسبنده و پاک کردن بینی کودک خود استفاده کنید.

• از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. در اتاق کودک رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشد. فقط مطمئن شوید که دستگاه را به طور منظم تمیز کنید تا از رشد کپک جلوگیری کنید.

چه کاری نباید انجام داد

وقتی نوبت به رفع گرفتگی بینی می‌رسد، مواردی وجود دارد که باید از آنها دوری کنید.

• از بکارگیری مالش منتول خودداری کنید. برای نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.

• از مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی خودداری کنید. داروهای سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر ۴ سال توصیه نمی‌شود. در همین حال، به کودکان ۴ تا ۶ ساله فقط در صورت توصیه پزشک اطفال باید داروهای سرفه و سرماخوردگی تجویز شود.

• در برابر تمایل به استفاده از گوه برای بالا بردن تشک تخت کودک مقاومت کنید. توصیه‌های خواب ایمن شامل قرار دادن نوزاد به پشت برای خوابیدن روی سطحی سفت و صاف مانند گهواره یا تخت است. استفاده از گوه یا وسایل دیگر توصیه نمی‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.