چگونه با رفلاکس معده زندگی کنیم؟

ریفلاکس اسید معده یکی از مشکلات آزار دهنده‌ای است که می‌تواند باعث دردسرهای زیادی شود اما راه‌هایی برای کنترل این بیماری وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، کنترل علائم ریفلاکس اسید (بازگشت محتویات اسیدی معده به درون مری یا GERD) معمولاً به ترکیبی از تغییرات سبک زندگی نیاز دارد. پیروی از این نکات ممکن است به شما کمک کند.

وعده‌های غذایی کوچکتر بخورید

با خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر، معده کمتر سیر می‌شود و اسید معده بسیار کمتری تولید می‌کند. به نوبه خود فشار معده را کاهش می‌دهد. به جای سه وعده غذایی معمول، شش وعده غذایی کوچکتر با فاصله مساوی در طول روز بخورید.

آهسته غذا بخورید

وقتی غذا می‌خورید، پیام‌رسان‌های شیمیایی از معده به مغز فرستاده می‌شود و زمانی که غذا وجود دارد، سیگنال می‌دهد. وقتی معده پر است، مغز با احساس سیری پاسخ می‌دهد. با این حال، ممکن است ۱۵ دقیقه طول بکشد تا آن سیگنال‌ها به مغز برسد. با خوردن سریع، خطر پر شدن بیش از حد معده را پیش از رسیدن سیگنال‌های پیام‌رسان به مغز دارید. با آهسته غذا خوردن، مغز زمان دارد تا به معده برسد و به شما بگوید که چه زمانی سیر است.

از خوردن غذا قبل از خواب خودداری کنید

وقتی بعد از غذا خوردن صاف دراز می‌کشید، نیروی جاذبه محتویات معده را به سمت «دریچه تحتانی مری» یا LES (که در نزدیکی بالای معده قرار دارد) نزدیک می‌کند. اگر مقدار زیادی غذا بخورید، فشار بر علیه LES حتی بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از این امر، حداقل دو ساعت قبل از خواب از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید. اگر علائم GERD شدید دارید، ممکن است بخواهید چهار ساعت قبل از آن خودداری کنید.

هنگام خواب سر خود را بالا بیاورید

اینگونه نیروی جاذبه می‌تواند به کاهش فشار بر روی LES و جلوگیری از برگشت محتویات معده به مری کمک کند.

از غذاهای محرک اجتناب کنید

احتمالاً برخی از غذاهایی که باعث سوزش سر دل می‌شوند را می‌شناسید. برخی با افزایش اسید معده باعث سوزش معده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر با آرام کردن LES این کار را انجام می‌دهند. با رتبه‌بندی سوزش سر دل خود در مقیاس ۱ تا ۱۰ می‌توانید علائم خود را با دقت بیشتری مشخص کنید و اینکه کدام غذاها بیشترین دردسر را ایجاد می‌کنند.

از آنتی‌اسیدها به درستی استفاده کنید

می‌توانند ابزار بسیار موثری برای درمان سوزش سر دل حاد باشند. استفاده بیش از حد از آنتی‌اسیدها می‌تواند باعث یبوست، اسهال، تغییر رنگ مدفوع و گرفتگی معده شود. محصولات حاوی کلسیم حتی ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شوند. علاوه بر این، می‌توانند با فعالیت برخی داروها، از جمله داروهای ضد ویروس ایدز، هورمون‌های تیروئید، و رقیق کننده‌های خون مانند کومادین (وارفارین) تداخل ایجاد کنند. برای جلوگیری از تداخلات، ممکن است لازم باشد یک آنتی‌اسید از دو تا چهار ساعت قبل یا بعد از برخی داروها مصرف شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.