یک لایه ماهیچه‌ای جدید در بدن انسان کشف شد

محققان به تازگی یک لایه ماهیچه‌ای جدید در بدن انسان کشف کرده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، در کتاب‌های درسی به طور قاطع بیان می‌شود که عضله ماستر یا ماضغه در فک از دو لایه تشکیل شده است: یکی سطحی و دیگری عمقی. این باور دیرینه اکنون با کشف یک لایه بیشتر در زیر قسمت عمیق این ماهیچه کنار گذاشته شده است.

لایه ماهیچه‌ای تازه کشف شده از پشت استخوان گونه تا زائده منقاری فک پایین امتداد دارد.

پژوهشگران در دانشگاه بازل سوئیس کالبد شکافی گسترده‌ای را در نمونه‌های انسانی انجام داده است تا لایه «سوم» افسانه‌ای عضله ماستر را شناسایی کند – که فک پایین را به جمجمه متصل می‌کند و برای جویدن حیاتی است.

این بخش عمیق عضله ماستر به وضوح از دو لایه دیگر از نظر مسیر و عملکرد آن قابل تشخیص است. چینش فیبرهای عضلانی نشان می‌دهد که این لایه در تثبیت فک پایین نقش دارد و به نظر می‌رسد تنها بخشی از ماستر است که می‌تواند آن را به سمت گوش به عقب بکشد.

ماستر عضله اصلی جویدن است که وقتی دندان‌های خود را به هم فشار می دهید سفت می‌شود، ساختار آن قبلاً سوالاتی را ایجاد کرده است.

در ابتدا، ۱۲ سر جسد انسان را که در فرمالدئید حفظ شده بودند تشریح کردند. پس از این، آنها از توموگرافی کامپیوتری برای تهیه تصاویر داخلی با جزئیات بسیار زیاد از ۱۶ جسد تازه استفاده کردند که هر تصویر نشان‌دهنده یک اسلاید به ضخامت ۰.۶ میلی‌متر بود. در نهایت، دانشمندان این برش‌های نازک را با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از یک فرد زنده مقایسه کردند که تصویری دقیق از ماهیچه ماستر و بافت‌های همبند برای ارائه نمای کلی از لایه جدید ایجاد کرد.

این معاینات یک لایه سوم آناتومیک متمایز از عضله ماستر را نشان داد. اولین توصیف کامل از این عضله شامل لایه‌ای است که دارای یک منبع عصبی و خون جداگانه است که از زائده گونه‌ای – یک برآمدگی استخوانی که بخشی از استخوان گونه- شروع می‌شود.

این لایه عضلانی در ادامه به شکل مستطیلی باریک، کشیده و مستطیلی تا زائده منقاری، یک برآمدگی مثلثی روی فک پایین ادامه پیدا می‌کند.

با توجه به جهت فیبرهای آن و موقعیت اتصالات آن، این لایه باعث تثبیت بیشتر فک پایین می‌شود و آن را به بخشی ضروری از عضله ماستر تبدیل می‌کند.

امید است که این مطالعه علاوه بر افزودن درک بهتر بدن انسان، بتواند در کوتاه‌مدت با کمک به بهبود درمان‌های شرایط مربوط به فک مفید باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.