هپاتیت سی را چگونه در بارداری مدیریت کنیم؟

هپاتیت سی نوعی هپاتیت ویروسی است. در درجه اول از طریق قرار گرفتن در معرض خون منتقل می‌شود. با این حال، می‌تواند از مادر به کودک نیز منتقل شود. به همین دلیل است که برای زنان باردار و زنانی که قصد باردار شدن دارند، مهم است که از این ویروس آگاه باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، در حال حاضر توصیه نمی‌شود که زنان بارداری که آزمایش هپاتیت C مثبت دارند، از نظر عفونت درمان شوند. مزایای بالقوه زیاد است، اما خطرات آن هنوز مشخص نشده است.

متاسفانه داروهای ضد‌ویروسی با اثر مستقیم هنوز به طور کامل روی زنان باردار آزمایش نشده‌اند. شواهدی که وجود دارد نشان می‌دهد که خطرات استفاده از این داروها برای درمان هپاتیت سی در بارداری نسبتاً کم است.

اگر مشخص شود که استفاده از داروهای ضد‌ویروسی با اثر مستقیم در دوران بارداری بی‌خطر است، درمان در دوران بارداری ممکن است بسیار مقرون به صرفه باشد. این پتانسیل نه تنها باعث کاهش بار سلامتی در دراز مدت بر مادران، بلکه بر فرزندان آنها نیز می‌شود. علاوه بر این، دوره قبل از تولد زمانی است که زنان دسترسی زیادی به پزشک دارند. این باعث می‌شود که حداقل در تئوری، زمان مناسبی برای انجام درمان و پیگیری طولانی مدت برای هپاتیت سی باشد.

آنتی‌بادی‌ها در دوران بارداری از مادر به فرزند منتقل می‌شوند. بنابراین، اگر آزمایش آنتی‌بادی شما برای هپاتیت سی مثبت بود، فرزند شما نیز اینگونه خواهد بود. لزوماً به این معنی نیست که فرزند شما به ویروس آلوده شده است.

دانشمندان به طور کامل رفتار هپاتیت سی در کودکان را درک نمی‌کنند. اکثر کودکان مبتلا به هپاتیت سی فقط به فیبروز خفیف یا زخم کبد خود مبتلا می‌شوند.

 علاوه بر این، بدن بسیاری از کودکان به تنهایی با ویروس مبارزه می‌کند. با این حال، بخش کوچکی از کودکان مبتلا به هپاتیت سی به سیروز و سایر بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

 همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کودکان مبتلا به هپاتیت سی نسبت به همسالان خود در سلامت کلی، از جمله عملکرد شناختی، بدتر هستند. خوشبختانه، این وضعیت با درمان بهبود می‌یابد.

در حال حاضر، داروهای ضد‌ویروسی با اثر مستقیم فقط برای کودکان 12 سال و بالاتر تایید شده است. محققان اکنون به دنبال این هستند که آیا می‌توان از این داروها برای درمان ایمن کودکان کوچکتر استفاده کرد، همانطور که مطالعاتی وجود دارد تا ببینند آیا آنها می‌توانند به طور ایمن زنان باردار را درمان کنند یا خیر.

در حال حاضر، بهترین راه‌حل برای همه، غربالگری و درمان هر چه بیشتر زنان در سنین باروری در معرض خطر ابتلا به هپاتیت سی قبل از بارداری است. که بارداری را هم برای مادر و هم برای کودکان ایمن‌تر می‌کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.