تاثیر استفاده از ماسک خواب و کرم شب

پوست ما به‌عنوان بزرگ‌ترین اندام بدن تقریبا تمامی عملکردهای ترمیمی‌اش را در طول خواب شبانه انجام می‌دهد، بنابراین جدی گرفتن برنامه‌های شبانه برای مراقبت از پوست واقعا ضرورت دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، امروزه به محصولاتی دسترسی داریم که به‌طور اختصاصی برای کمک به ارتقای بازسازی سلولی و کلاژن‌سازی در ساعات خواب شبانه طراحی شده‌اند و در صبح روز بعد می‌توانند جلوه ظاهری بهتری به چهره ما بدهند. در این مطلب به دو محصول معروف، یعنی کرم شب و ماسک خواب، توجه داریم که اگرچه عملکردهای عالی و مفیدی دارند، اما با همدیگر یکسان نیستند.

کرم شب چیست؟

دکتر تورال پاتل، متخصص پوست‌ومو در شیکاگو می‌گوید: «کرم شب درواقع همان مرطوب‌کننده شبانه است. این محصولات معمولا حاوی ترکیباتی هستند که از یک‌سو آبرسانی مطلوبی را برای پوست به انجام می‌رسانند ‌و از دیگرسو ترکیبات فعالی را به پوست می‌رسانند که از اثربخشی ضدپیری برخوردارند».

دکتر دیوید لوچر، متخصص پوست‌ومو هم می‌افزاید که فرمولاسیون کرم شب معمولا غلظت بیشتری نسبت به کرم‌های روزانه دارد و این محصول حاوی ترکیباتی مانند رتینول است که به‌طور کلی برای استفاده در ساعات روز مناسب نیستند. او می‌گوید: «قوام و غلظت کرم شب برای استفاده در ساعات روز واقعا زیاد است و به همین دلیل هم در این محصول از رتینول استفاده می‌شود تا بهترین عملکرد را در ساعات خواب شبانه داشته باشد».

ماسک خواب چیست؟

ماسک خواب که اخیرا در جهان مراقبت از پوست هیاهوی زیادی بر پا کرده، از روندهای مراقبتی رایج در فرهنگ کره‌ای گرفته شده است. به‌گفته دکتر لورچر، «ماسک خواب که برای استفاده در ساعات خواب شبانه طراحی شده، باید با ماساژ دادن روی پوست صورت پخش شود. همین ماساژدهی پوست باعث می‌شود که پوست لطافت بیشتری پیدا کند و رطوبت بیشتری جذب کند. ترکیبات به‌کاررفته در ماسک خواب واقعا ملایم هستند و پوست هم به‌راحتی آنها را در طول ساعات خواب شبانه تحمل می‌کند».

ماسک خواب که به‌عنوان آخرین مرحله از رژیم شبانه مراقبت از پوست اهمیت زیادی دارد، براساس نوع پوست و دغدغه‌های پوستی دارای فرمولاسیون‌های متفاوتی است.

دکتر پاتل می‌گوید: «ماسک خواب درواقع می‌خواهد سرم‌ها، کرم‌ها یا روغن‌های پوستی استفاده‌شده را درون پوست حفظ کند و نوعی لایه حفاظتی روی همه این محصولات به‌وجود بیاورد. افراد دارای پوست خشک باید در انتخاب ماسک خواب به وجود ترکیباتی مانند روغن آرگان، اسطوخودوس و سرامیدها توجه کنند. این ترکیبات هم آبرسانی باکیفیتی را به انجام می‌رسانند و هم سد دفاعی پوست را ترمیم می‌کنند».

اگر پوست شما چرب یا مستعد ابتلا به آکنه باشد، طبیعتا مقابله با خشکی پوست هم جزو دغدغه‌های شما نخواهد بود. این افراد باید در انتخاب ماسک خواب به وجود ترکیبات مرطوب‌کننده سبک مانند اسید هیالورونیک توجه کنند. اسید هیالورونیک بدون این‌که باعث انسداد در روزنه‌های پوستی شود، آبرسانی خوبی را برای پوست به انجام می‌رساند. محصولات حاوی رتینول و مشتقات ویتامین A هم برای مقابله با پیری پوست عالی هستند، زیرا این ترکیبات هم کیفیت بافت پوست و هم قابلیت کشسانی پوست را ارتقا می‌دهند.

چه زمانی از کدام استفاده کنیم؟

از آنجایی که ماسک خواب و کرم شب می‌توانند حاوی یک یا چند ترکیب مشابه باشند، دکتر لورچر توصیه می‌کند که یک‌شب در میان از آنها استفاده کنید تا از مزیت‌های هر دوی آنها بهره‌مند شوید. البته حالت ایده‌آل این است که استفاده از ماسک خواب را به ۲ تا ۳ بار در هفته محدود کنید، اما اگر ضرورت دارد و اگر تحمل‌پذیری پوست شما اجازه می‌دهد، می‌توانید بیشتر از این محصول استفاده کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.