راه‌های خلاصی از جوش سرسیاه

جوش‌های سرسیاه به زبان تخصصی با عبارت «کومدون باز» (open comedone) شناخته می‌شوند، اما این جوش‌ها هیچ‌وقت آن‌قدر ریز نیستند که با چشمان عادی دیده نشوند.

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی که این ضایعات آکنه‌ای شکل می‌گیرند، دیگر نمی‌توانید آنها را به‌راحتی از روی پوست محو کنید. با این‌حال می‌توان به پوست در جلوگیری از پدید آمدن جوش‌های سرسیاه کمک کرد و همچنین شرایط مناسبی برای بهبودی جوش‌های سرسیاه قبلی فراهم آورد. در این مطلب با ترکیبات مناسبی آشنا می‌شویم که برای دستیابی به این هدف اثربخشی خوبی دارند.

 

۱. اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات مهم در رژیم مراقبت از پوست است که ظرفیت بالایی در باز کردن روزنه‌های پوستی مسدودشده دارد و این کار را از طریق پاکسازی فولیکول‌های پُرشده از سبوم انجام می‌دهد، درحالی که اگر این پاکسازی به‌درستی انجام نگیرد، باید منتظر جوش‌های سرسیاه باشید. شاید فکر کنید که شست‌وشوی زیاد یا لایه‌برداری شدید به محو کردن جوش سرسیاه کمک می‌کند، اما واقعیت این است که چنین کارهایی صرفا مشکل را بدتر می‌کنند.

سیاهی نهفته در جوش سرسیاه برابر با کثیفی یا آلودگی‌ای نیست که با شستن تمیز شود، بلکه روزنه پوستی مسدوده‌شده‌ای است که ذرات چربی و سلول‌های پوستی مرده درون آن را پُر کرده‌اند و به‌واسطه اکسیداسیون نهایتا به رنگ سیاه درآمده است. با توجه به این‌که زیاده‌روی در استفاده از اسید سالیسیلیک می‌تواند به تحریکات پوستی منجر شود، بهتر است که از این ماده به‌صورت هدفمند و فقط برای قسمت‌های محدودی از صورت کمک بگیرید.

 

۲. بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید (همانند اسید سالیسیلیک) به‌عنوان نوعی ماده کراتولیتیک عمل می‌کند؛ یعنی سلول‌های پوستی مرده و جمع‌شده در سطح پوست و روزنه‌های پوستی را تجزیه می‌کند. این ماده علاوه بر این‌که ظرفیت خوبی برای پاکسازی روزنه‌های پوستی دارد، با باکتری‌های آکنه‌زا هم مبارزه می‌کند. اگر غلظت بنزوئیل پراکسید واقعا مناسب باشد، التهابات پوستی را بدون تحریکات پوستی تسکین می‌دهد. کرم‌هایی که از بنزوئیل پراکسید ۲.۵ درصد استفاده می‌کنند، معمولا عملکرد بهتری برای بزرگسالان دارند.

 

۳. اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک که در گروه اسیدهای آلفا هیدروکسی قرار می‌گیرد، از نیشکر گرفته می‌شود و فواید خوبی برای پوست‌های مستعد ابتلا به جوش سرسیاه دارد. این ماده لایه بالایی پوست را به‌خوبی لایه‌برداری می‌کند و فولیکول‌های مسدودشده را هم به‌خوبی پاکسازی می‌کند. به‌علاوه، اسید گلیکولیک سلول‌های پوستی را به بازسازی خودشان وادار می‌سازد و درنتیجه برای افزایش کلاژن‌سازی هم مفید است.

 

۴. رتینوئیدها و اسید دیوئیک

درحالی که برنامه‌های رایج پاکسازی پوست و ماسک‌های تسکین‌دهنده پوست صورت به پوست کمک می‌کنند تا احتمال شکل‌گیری جوش سرسیاه را کاهش بدهد، اما بهتر است از ترکیبات هدفمند دیگر هم استفاده کنید. رتینوئیدهای موضعی که نوع قدرتمندی از ویتامین A هستند، توانایی قابل توجهی در مبارزه با چین‌وچروک‌های پوستی و جوش‌ها دارند. اسید دیوئیک (اسید دی‌کربوکسیلیک) هم ترشح سبوم را کاهش می‌دهد، انسداد روزنه‌های پوستی را کمتر می‌کند و از اثربخشی خوبی هم برای مبارزه با باکتری‌های آکنه‌زا برخوردار است.

 

۵. نارون کوهی (Witch Hazel)

نارون کوهی که به‌طور طبیعی پوست‌های مبتلا به جوش سرسیاه را تسکین می‌دهد، ‌خواص ضدالتهابی مناسبی هم دارد و امروزه در تولید بیشتر تونرها به‌کار می‌رود. اگر رژیم مراقبت از پوست شما با تونرها شروع می‌شود، از فرمول‌های برپایه آب به‌جای فرمول‌های برپایه الکل استفاده کنید. محصولاتی که باعث خشکی پوست می‌شوند و با تحریکات پوستی همراه هستند، می‌توانند به التهاب پوستی بیشتر و درنتیجه شکل‌گیری جوش‌های بیشتر کمک کنند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.