نشانه‌های کمبود کلسیم چیست؟

کلسیم، یکی از ریزمغذی‌های ضروری برای تکامل و استحکام استخوان‌ها و دندان‌هاست. البته در انعقاد خون، عملکرد صحیح عضلات و اعصاب و انتقال دیگر املاح در بدن نقش دارد و برای تنظیم فشار خون نیز ضروری است.

به گزارش تازه‌نیوز، گرچه تشخیص دقیق کمبود کلسیم حتما نیاز به آزمایش خون دارد اما توجه به بعضی علائم نیز می‌تواند هشدار کمبود کلسیم باشد تا هرچه زودتر برای درمان اقدام شود. در ادامه این مطلب، به علائمی اشاره خواهیم کرد که می تواند در تشخیص کمبود احتمالی کلسیم کمک کننده باشد. این علائم عبارتند از:

درد و گرفتگی عضلانی

درد، گرفتگی و انقباض مکرر عضلات یکی از نشانه‌های بسیار شایع کمبود کلسیم است. این حالت هنگام کمبود کلسیم مزمن اتفاق می‌افتد زیرا کلسیم در عملکرد اجزای عضلات برای حرکت تاثیر می‌گذارد.

شکستگی استخوان با آسیب‌ جزئی

زمانی که کلسیم به اندازه کافی مصرف نشود و یا به‌دلایلی مانند کمبود ویتامینD در روند جذب کلسیم اختلال ایجاد شود، توده استخوانی دچار تحلیل می‌شود و با کمترین آسیب، استخوان می‌شکند. این وضعیت به‌خصوص در سنین جوانی باید جدی گرفته‌ شود. کمبود کلسیم در کودکان منجر به اختلال رشد استخوانی و ناهنجاری‌های اسکلتی می‌شود.

اختلالات خواب

یکی دیگر از پیامدهای کمبود کلسیم، اختلال در تولید هورمون خواب (ملاتونین) است. به علاوه، کلسیم به‌عنوان آرام‌بخش طبیعی در بدن عمل می‌کند و به‌همین دلیل نوشیدن یک لیوان شیر در بهبود خواب فرد موثر است. کمبود کلسیم اغلب می‌تواند زمینه‌‌ساز خستگی و افسردگی نیز باشد.

تغییرات پوست و ناخن

ظاهر ناخن‌ و پوست معمولا نشان‌دهنده دریافت کافی کلسیم است. در صورت جذب بسیار پایین کلسیم، پوست خشک می‌شود و ناخن‌ها حالت شکنندگی پیدا می‌کند. البته احساس خارش و سوزن‌سوزن شدن پوست نیز می‌تواند نشانه هشدار دیگری باشد.

مشکلات دندانی

دندان‌ها نیز همانند استخوان‌ها به مقدار کافی کلسیم نیاز دارند که به‌خصوص در مورد کودکان اهمیت پیدا می کند. یکی از عوارض کمبود کلسیم بروز پوسیدگی‌های مکرر دندان‌ها به‌رغم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.