این مواد را به صورتتان نزنید!

داشتن پوستی سالم برای سلامتی کل بدن لازم است. وجود پوست برای سلامتی بسیار مهم است چون بدن را از میکروب‌ها و عوامل عفونی حفظ می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، داشتن پوستی سالم می‌تواند برای سلامتی کل بدن ضروری باشد. پوست سالم از یک بدن سالم حاصل می‌شود. تغذیه هم برای پوست بسیار مفید است.

وایتکس

پوست محافظی زیباست؛ زیرا صورت را از باکتری‌های موجود در محیط دور نگه می‌دارد؛ اما آب اکسیژنه یا محلول سفید‌کننده و وایتکس می‌تواند به سلول‌های پوست آسیب برساند، برعکس فیبروبلاست‌ها که به تشکیل بافت جدید و بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند. همچنین برای تمیز کردن بریدگی‌ها و خراش‌ها از آن استفاده نکنید، به جای آن از آب و صابون استفاده کنید. پراکسیدهیدروژن یا آب اکسیژنه پوست حساس را بیشتر تحریک می‌کند.

شیر مادر

این طلای مایع از دیرباز برای نوزادان خواص سلامتی بسیاری داشته است. در حال حاضر برخی از افراد سازنده، شیر مادر را برای نرم کردن و سفت کردن پوست، کاهش لک‌ها و درخشان کردن پوست بدن توصیه می‌کنند. این مایع به پوست آسیبی نمی‌رساند؛ اما بهتر است از کرم یا محصولات دیگر حاوی اسیدلوریک که همان ترکیب چربی موجود در شیر مادر است، استفاده کنید.

نارون کوهی

شکوفه این گیاه، درمان مرسوم و طبیعی برای درمان آکنه، بستن منافذ پوست و از بین برنده چربی پوست است و مثل یک قابض عمل می‌کند و نوعی ماده شیمیایی است که موجب انقباض بافت پوست می‌شود؛ اما ممکن است منجر به تحریک پوست، خشکی پوست و حتی واکنش‌های حساسیت‌زای پوستی شود.

کرم هیدروکورتیزون

این دارو، مرهم پوست‌های قرمز، خارش‌دار و متورم است. بنابراین ممکن است وسوسه شوید که آکنه روزاسه یا بیماری مشابه آن را از صورتتان محو کنید؛ اما این نوع کرم استروئیدی پوست را نازک می‌کند و درنتیجه ممکن است، موجب پارگی رگ‌های خونی سطح پوست شود. همچنین غدد چربی پوست ممکن است بیشتر تحریک شود و ترشح کند و منجر به «آکنه استروئیدی» شود. بهتر است تا یکی- دو روز مقدار کمی از آن را برای پوستی که جای نیش حشرات و زخم خارش‌دار و دردناک دارد، استفاده کنید.

دئودورانت‌ها

اگر صورت شما همیشه عرق می‌کند، استفاده از یک ضدعرق بر روی چانه، گونه‌ها و هر جای دیگری از صورت، می‌تواند راه‌حلی هوشمندانه به نظر برسد، این‌طور نیست؟ غلطک دئودورانت می‌تواند منافذ پوست را ببندد و شما را نجات دهد. پوست صورت نیز حساس است و ممکن است حساسیت نشان دهد. پس باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می‌توانند غده‌های عرق را با تجویز دارو یا بوتاکس مهار کنند.

عسل

این ماده شیرین از زمان‌های بسیار قدیم برای درمان زخم، استفاده می‌شده است. امروزه هم برخی افراد از آن برای از بین بردن آکنه استفاده می‌کنند. عسل به از بین بردن میکروب‌ها کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد؛ اما ممکن است چندان تاثیر بسزایی هم نداشته باشد. مطالعه‌ای هم نشان داد که عسل بهتر از صابون ضدباکتری عمل نمی‌کند. اگر هنوز هم قصد دارید آن را بر روی پوستتان امتحان کنید، به دنبال عسل مانوکا باشید که حداقل شاخص یو‌ام‌اف(نوعی پیش ماده) آن ۱۰ باشد تا از خواص ضدمیکروبی آن بهره‌مند شوید.

رنگ مو

در هنگام رنگ کردن موهایتان ممکن است بخواهید آن را بر روی ابروها نیز امتحان کنید؛ اما این کار صرفا رنگ کردن نیست. رنگ موها پراکسید بالایی دارند و آن را با خیال راحت برای اطراف چشم استفاده نکنید. با استفاده از این ماده ممکن است، پوست اطراف ابروها دچار سوزش ‌شود یا حتی به چشم‌ها آسیب برساند. برای رنگ کردن ابروها در عوض، به دنبال ژل‌های رنگی موجود در داروخانه باشید یا اینکه ابروهایتان را کمی ریمل بزنید یا داخل آن را با پودر سایه چشم، پر کنید.

اوره

بسیاری از کرم‌ها و محلول‌ها حاوی یک نمونه آزمایشگاهی از اوره هستند؛ زیرا رطوبت موجود در هوا را می‌گیرد و آن را به پوست منتقل می‌کند. اما احتمالاً ادرار مقدار کافی از این ماده را ندارد. به علاوه، این ماده ناخالص است.

اسپری مو

استفاده از اسپری، راه‌حل مفید و موثر در حالت دادن به مو یا تثبیت حالت مو است؛ اما از آن برای تثبیت آرایش صورت استفاده نکنید. مواد تشکیل‌دهنده اسپری مو موجب خشکی پوست می‌شود یا حساسیت ایجاد می‌کند. به جای آن، اسپری تثبیت آرایش انتخاب مناسب‌تری است.

آبلیمو

سرشار از ویتامین‌سی است و پوست را روشن‌تر می‌کند و خطوط ریز پوست را از بین می‌برد؛ اما آبلیمو اسیدی است و ممکن است پوست صورت را تحریک کند و موجب تیرگی پوست و یا واکنشی شبیه به مواردی که پوست در معرض آفتاب، تماس با گیاهان، برخی میوه‌ها و یا اشعه ماورای بنفش قرار می‌گیرد، شود. این نوع عوارض پوستی ممکن است به خودی خود از بین برود؛ اما برای فرد نگران‌کننده است.

روغن نارگیل

اگر به تبلیغات زیاد آن اعتقاد دارید، بنابراین اکسیری جادویی برای پوست زیبا است. درست است که روغن نارگیل سرشار از اسیدلوریک است و ثابت شده است که قدرت ضدجوش دارد؛ اما حدود ۹۰درصد آن چربی اشباع شده است که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. به هر مقدار که بخواهید، می‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است منجر به خشکی شدید یا اگزما شود، پس برای صورتتان از آن استفاده نکنید.

آب داغ

صورت خود را طبق قانون رعایت میزان دما بشویید: آب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد؛ بلکه باید ولرم باشد. آب داغ پوست را خشک می‌کند و موجب از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. هنگامی که چنین اتفاقی می‌افتد، غدد چربی پوست عملکردش را از دست می‌دهد، در نتیجه آکنه و لک‌های پوست ظاهر می‌شود.

لوسیون بدن

اگر صورت رطوبتش را از دست داده باشد، ممکن است وسوسه شوید که با لوسیون بدن آن را جبران کنید. بیشتر لوسیون‌های بدن غلیظ هستند و احتمالاً منافذ پوست را می‌بندد. همچنین ممکن است معطر یا حاوی اسانس باشند و در پوست‌های نازک‌تر و ظریف‌تر ایجاد حساسیت کنند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا استفاده از لوسیون برای صورتتان مناسب است، برچسب روی آن باید بدون رایحه و غیرمولد جوش باشد.

چسب

بیشتر کاربرد آن در چسباندن و برای انجام کارهای مربوط به رسانه اجتماعی است. تبدیل چسب‌های کاردستی به ماسک‌های صورت برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه نیز هست. می‌توانید لایه‌ای از چسب سفید را بر روی محل مستعد قرار دهید، بگذارید خشک شود و سپس آن را از پوست جدا کنید. متاسفانه این درمان خانگی مشکل پوست را برطرف نمی‌کند. در نتیجه فقط ممکن است پوست فرد را تحریک کرده یا باعث پارگی رگ‌های خونی سطح پوست شود. حتی بدتر از آن، ممکن است ناخودآگاه یک لایه از سطح پوست را از بین ببرد.

لاک ناخن

برخی از افراد ممکن است به جای رنگ کردن صورت در‌ هالووین یا مهمانی‌ها، از لاک ناخن استفاده کنند. از لاک ناخن فقط برای روی ناخن باید استفاده شود. بیشتر لاک‌ها حاوی موادی همچون استات و فرمالدئید هستند که می‌توانند پوست را تحریک کنند. برای پاک کردن لاک، به لاک پاک‌کن نیاز دارید که حتی مواد شیمیایی سخت‌تری مانند استون دارند و می‌تواند به صورت آسیب برساند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.