آیا این عادت‌های سالم واقعا مفید هستند؟

باورهای نادرستی درباره سلامت‌بخش بودن برخی از رفتارها وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، برخی از عادت‌ها به عنوان عادت های سالم در بین ما جا افتاده‌اند . اما آیا این عادات واقعا سالم و مفید هستند؟

پاک‌سازی بدن
پاک‌سازی‌ که گاهی سم‌زدایی نامیده می‌شود، شامل روزه گرفتن، صرفاً نوشیدن یا خوردن برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها یا مصرف مکمل‌ها یا گیاهان دارویی به منظور حذف سموم  بدن یا کاهش وزن است. اما احتمال آسیب آنها از فایده‌شان بیشتر است. شواهد علمی زیادی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد و انجام برخی از برنامه‌ها حتی برای بدن مضر نیز هستند.

 شمارش کالری
این کار به نظر منطقی است که کالری کمتری بخورید تا وزن کم کنید اما همه کالری‌ها برابر نیستند. بدن ما بسته به نوع غذایی که می‌خوریم، متابولیسم و حتی نوع ارگانیسم‌هایی که در روده وجود دارد، کالری‌ها را به طور متفاوت می‌سوزاند. برنامه پایدارتر برای حفظ وزن سالم این است که غذاهای با کیفیت، ورزش و خواب خوب داشته باشید و از راهنمایی‌های پزشکان استفاده کنید.

 دوش‌گرفتن روزانه
بدیهی است که می‌توانید بدنتان را بسیار خوب تمیز کنید. شستشوی روزانه با صابون می‌تواند چربی‌های محافظ پوست را از بین ببرد و پوست را خشک و مستعد عفونت کند. و اگر از صابون ضدباکتری استفاده می‌کنید، احتمال این خطر بیشتر می‌شود. ممکن است باکتری‌های خوب را از روی پوستتان از بین ببرید و ایمنی بدنتان را کاهش دهید. در عوض می‌توانید سه تا چهار بار در هفته دوش بگیرید.

 غذاهای کم‌چرب
کم چرب بودن غذا همیشه به معنای سالم بودن آن نیست. اغلب زمانی که چربی غذا را کم می‌کنید، فیبر، پروتئین یا اسیدهای آمینه را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید و در عین حال کربوهیدرات زیادی را به رژیم‌غذایی خود می‌افزایید. برنامه بهتر این است که مصرف چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده را کاهش دهید و در عین حال چربی‌های خوب را از غذاهایی مانند آووکادو، آجیل و دانه‌ها، روغن زیتون و ماهی سالمون دریافت کنید.

 ویتامین‌ سی برای سرماخوردگی
بدون شک ویتامین‌ سی برای بدن عالی است. این ویتامین یک نوع آنتی‌اکسیدان است که پوست، رگ‌های خونی و استخوان را می‌سازد و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. اما وقتی نوبت به درمان سرماخوردگی می‌رسد، هیچ شواهدی برای رفع این علائم وجود ندارد. ویتامین‌سی را در رژیم غذایی خود داشته باشید، اما آن را از لیست داروهای سرماخوردگی‌تان حذف کنید.

 مسواک زدن بعد از غذا 
دندان‌ و لثه‌های سالم برای سلامت کلی بدن ضروری هستند. اما به مسواک زدن و زمان‌بندی هوشمندانه برای آن پایبند باشید. حداقل یک ساعت بعد از غذا صبر کنید، به خصوص اگر غذای اسیدی می‌خورید یا نوشابه می‌نوشید. چون به مینای دندان فرصت می‌دهد تا قبل از مسواک زدن دوباره سفت شود.

 مصرف روزانه مولتی ویتامین‌ها
اگرچه مولتی‌ویتامین‌ها برای بدن مضر نیستند، اما از بیماری قلبی، سرطان یا زوال عقل محافظت نمی‌کنند. از یک رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب همان مزیت غذایی (یا حتی بهتر از آن) را دریافت خواهید کرد.

مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی
بدن ما به آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌سی، ویتامین‌ای و بتاکاروتن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد نیاز دارد، مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به سلول‌ها و ژن‌ها آسیب برسانند. اما آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مکمل‌ها با آنهایی که از غذا دریافت می‌کنید، یکسان نیستند. برای دریافت بهترین نتیجه، از بین برنده‌های رادیکال آزاد باید همراه مواد مغذی، مواد شیمیایی گیاهی و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده شوند.

 تزریق ویتامین‌ب۱۲
اگر سطح ویتامین ب۱۲پایین باشد، آمپول‌ها و قرص‌ها می‌توانند به بهبود حافظه، مشکل در راه رفتن و ضعف بدن کمک کنند. اما ویتامین‌ها، تقویت‌کننده سلامت عمومی برای افرادی با سطوح طبیعی ویتامین‌ نیستند. علیرغم ادعاهایی که در کاهش وزن دارند و به ایجاد انرژی بیشتر کمک می‌کنند، هیچ مدرکی وجود ندارد که آن را تایید کند. اگر سطح این ویتامین در حال حاضر خوب باشد، فواید آن در بدن ظاهر می‌شود.

جمع کردن رختخواب
یک مطالعه بریتانیایی در سال ۲۰۰۵ گزارش داد که باز گذاشتن رختخواب می‌تواند موجب نشستن گرد و غبار و افزایش آلرژن‌ها در خانه شود، اما قبل از جمع کردن تخت‌خواب از فهرست کارهای روزمره‌تان، بدانید که تحقیقات زیادی برای تایید این ادعاها وجود ندارد. بهتر است هر هفته از روکش‌های ضد گردوغبار، ملحفه و پتوهای شسته شده در آب داغ استفاده کنید و از روکش یا بالش استفاده نکنید. پرده‌، فرش‌ و مبلمان‌های روکش شده را در اتاق خواب نگذارید و از یک فیلتر با کیفیت در کولر گازی‌ اتاق خواب استفاده کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.