دلیل ورم شکم چیست؟

بعضی افراد نسبت بیشتر مستعد نفخ و تورم شکم هستند که گاه مصرف شربت‌های تسهیل‌کننده هضم کمک‌کننده است اما این محصولات به‌طور مداوم توصیه نمی شوند و تاثیر قطعی نیز ندارند.

به گزارش تازه‌نیوز، بهترین راهکار برای مقابله با این مشکل، خوب جویدن غذاهاست اما بعضی خوراکی‌ها نیز در این زمینه تاثیر دارند و لازم است به گنجاندن آنها در رژیم غذایی توجه کرد.

سبزیجات خام

سبزیجات خام اولین خوراکی‌هایی هستند که موجب تورم شکم می‌شود زیرا هضم مشکلی دارد و موجب تحریک روده‌ها می‌شود. البته نمی‌توان به این دلیل سبزیجات را از برنامه غذایی حذف کرد زیرا سرشار از فیبرها و ویتامین‌ها هستند. بهتر است سبزیجات را پیش از مصرف کاملا خرد و حتی رنده کرد تا روند هضم تسهیل شود. همچنین بخارپز شدن نیز روش خوبی برای مصرف سبزیجات است که در کنار هضم راحت‌تر ترکیبات مغذی نیز حفظ می‌شود.

نان سفید

نان‌هایی که از آرد تصفیه‌شده و سفید تهیه می‌شوند نیز عامل تورم شکم هستند زیرا برخلاف تصور هضم طولانی‌تری دارند. در واقع، وجود سبوس در نان و غلات کامل به‌دلیل فیبر فراوان به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند.

شکر

شکر سفید زمینه‌ساز التهاب روده‌ها می‌شود و به‌همین دلیل تورم شکم را درپی دارد. البته به‌طور کلی مصرف مداوم شکر و شیرینی‌جات زمینه‌ساز اضافه وزن و تجمع چربی در بافت شکم نیز می‌شود. یکی از بهترین راهکارهای حذف شکر، جایگزینی با شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل، خرما و… البته در حد نرمال است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.