چرا پوست به ویتامینE نیاز دارد؟

ویتامینE، هم نوعی ماده مغذی و هم نوعی آنتی‌اکسیدان است و استفاده از آن در شاخه پزشکی پوست‌ومو سابقه دیرینه‌ای دارد. علاوه بر اثربخشی مطلوب ویتامینE، این ماده به‌راحتی به‌دست می‌آید و به‌راحتی هم قابل استفاده است.

به گزارش تازه‌نیوز، اما آیا ویتامینE واقعا برای پوست مفید است؟ دکتر کاویتا ماریوالا، متخصص پوست‌ومو در نیویورک به مهم‌ترین سوالات درباره رابطه ویتامینE و پوست پاسخ می‌دهد.

 

ویتامینE چیست؟

ویتامینE یکی از ترکیبات محلول در چربی است که عمدتا در بعضی از روغن‌های گیاهی و برگ‌های سبزیجات سبزرنگ یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از ویتامینE عبارتند از روغن کانولا،‌ روغن زیتون، بادام و بادام‌زمینی. بعضی از گوشت‌ها و غلات غنی‌شده با ویتامینE هم حاوی این ویتامین هستند.

 

ویتامینE چه عملکردهایی برای پوست دارد؟

به‌گفته دکتر ماریوالا، ویتامینE یکی از پرکاربردترین ترکیبات در ساخت محصولات مراقبت از پوست است، اما مصرف‌کنندگان معمولا چیزی درباره این موضوع نمی‌دانند.

بیشترین کاربرد ویتامین E هم در قالب استفاده از ماده‌ای به‌نام توکوفرول اتفاق می‌افتد که نوعی نرم‌کننده برای پوست است و عملکرد خوبی برای نرم‌سازی پوست دارد. ویتامین E به‌عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی به محافظت از سطح پوست در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و از این طریق بسیاری از آسیب‌های پوستی را دفع می‌کند.

 

ویتامینE چگونه از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؟

ویتامینE قبل از هر چیزی، یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های مرتبط با رادیکال‌های آزاد کمک کند. اگر می‌خواهید محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد را به حداکثر برسانید، حتما از سرم‌ها و کرم‌های حاوی ویتامینE و ویتامین C استفاده کنید و در کنارش هم از یک ضدآفتاب طیف وسیع و مقاوم در برابر آب کمک بگیرید. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و SPF در کنار یکدیگر نیروی ضدپیری قابل توجهی را پدید می‌آورند.

البته به یاد داشته باشید که قرار نیست ویتامینE نقش بسیار چشمگیری در کاهش چین‌وچروک‌های پوستی، تغییر رنگدانه‌های پوست یا دیگر نشانه‌های پیری پوست داشته باشد. این ماده برای پیشگیری از پیری زودرس پوست بسیار مهم و اثربخش است، اما لزوما ترکیبی نیست که بتواند به کاهش نشانه‌های پیری کمک کند.

 

آیا ویتامینE به پوست آبرسانی می‌کند؟

از آنجایی که ویتامینE بسیار غلیظ و متراکم است، به عنصر مرطوب‌کننده بی‌نظیری تبدیل می‌شود که مخصوصا برای افراد دارای پوست خشک مفید خواهد بود. با کمک این ماده می‌توانید آبرسانی به کوتیکول ناخن‌ها و پوست دست را به‌طور قابل توجهی بهتر کنید، اما استفاده از ویتامینE خالص برای پوست صورت باید با احتیاط انجام بگیرد. اگر می‌خواهید از مزیت‌های ویتامینE برای پوست صورت بهره‌مند شوید، باید از سرم‌ها یا مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که از ویتامینE در کنار ترکیبات دیگر استفاده کرده‌اند.

 

آیا ویتامینE پوست را درخشان می‌کند؟

وقتی که پوست نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد، نور هم بازتاب بهتری روی پوست خواهد داشت و درنتیجه احساس می‌کنید که پوست درخشانی دارید. اما اگر واقعا می‌خواهید درخشندگی پوست را افزایش دهید،‌ باید لایه‌برداری منظم پوست را جدی بگیرید که سرعت تقسیم‌وتکثر سلولی را بیشتر می‌کند و درخشندگی پوست را واقعا افزایش می‌دهد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.