افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران حریف غول تورم نمی‌شود!

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مهم‌تر از حذف ارز ترجیحی یا میزان افزایش حقوق، کنترل تورم است که دولت باید در سال آینده این کار را انجام دهد.

به گزارش تازه‌نیوز،  ارز ترجیحی حذف و حقوق کارگران افزایشی ۵۷درصدی داشت. با جمع این دو خبر می‌توان حدس زد که سال آینده شاهد تورمی بالا خواهیم بود.

هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «طبیعی است که حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت‌‌ کالاهای اساسی می‌شود. دولت می‌تواند بر بعضی کالاها مانند گندم نظارت داشته باشد اما بر دارو و دان مرغداری‌ها این نظارت ممکن نیست و آنها با ارز آزاد وارد می‌شوند. البته این را هم بگویم که من برخلاف مخالفان صددرصدی حذف ارز ترجیحی که می‌گویند قیمت‌ها تا ۴۰۰درصد افزایش خواهد داشت، باور دارم این طور نمی‌شود و جهش قیمت خیلی عجیبی را نخواهیم داشت زیرا برای مثال همین مرغ که امروز کیلویی ۳۰ تا ۳۵هزار تومان عرضه می‌شود، تقریبا به قیمت ارز آزاد محاسبه می‌شود و وقتی ارز ۴۲۰۰تومانی حذف شود، اتفاقی برای قیمت مرغ نمی‌افتد».

او درباره حقوق کارگران در سال آینده بیان کرد: «حقوق کارگران ۵۷درصد افزایش داشته است؛ یعنی حداقل حقوق باید بیش از پنج میلیون تومان باشد. ممکن است گفته شود افزایش ۵۷درصدی میزان قابل توجهی است اما من می‌گویم همین میزان هم کفاف یک خانواده چهارنفره را نمی‌دهد زیرا تورم موجود خیلی بیش از اینهاست؛ بنابراین به باور من مهم‌تر از حذف ارز ترجیحی یا میزان افزایش حقوق، کنترل تورم است که دولت باید در سال آینده این کار را انجام دهد و اگر چنین شود، در آن صورت شاید افزایش حقوق کنونی بتواند قدری مردم را به یک زندگی طبیعی نزدیک کند. پس سیاست‌های پولی و بانکی دولت در سال آینده از همه‌چیز مهم‌تر است».

حق‌شناس در پایان گفت: «احیای برجام و رفع تحریم‌ها دور از ذهن نیست. اگر دولت بتواند نرخ تورم را کنترل کند و به نزدیکی یک رقمی‌شدن برساند، آثار حذف ارز ترجیحی هم خیلی کم مشاهده می‌شود و افزایش حقوق کارگران معنای واقعی به خود می‌گیرد. در غیر این صورت اگر قرار باشد تورم باز هم بالاتر برود که اصلا افزایش حقوق معنایی پیدا نمی‌کند. اکنون شرایط کشور خیلی شبیه به سال ۹۱ و ۹۲ است؛ به این معنی در آن سال‌ها هم تورم به شدت بالا بود و با تغییر دولت تورم در مسیر کاهشی قرار گرفت و با انعقاد برجام مشاهده کردیم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تورم تک‌رقمی شد. الان هم دولت می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های پولی و بانکی درست و در عین حال با تکیه بر رفع تحریم‌ها تورم را تک‌رقمی کند، هرچند کار سختی است».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.