آمریکا به عربستان سعودی حمله می‌کند؟

اتفاقی بی سابقه در روابط آمریکا و عربستان سعودی این گزاره را مطرح کرده است که آیا آمریکا به پادشاهی سعودی حمله می کند؟

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تحریریه، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی از مذاکرات بی سابقه عربستان با چین برای فروش نفت به این کشور بر اساس قیمت یوان – و نه دلار- خبر داد که رژیم سعودی را به یک یاغی در نظام بین الملل تبدیل می کند.

وال استریت ژورنال نوشت که این اقدام سلطه دلار آمریکا بر بازار جهانی نفت را خدشه دار می کند. همانگونه که اقدام عراق زمان صدام چنین کرد و نشان دهنده تغییر دیگری در رویکرد بزرگترین صادر کننده نفت خام جهان است. ظاهرا این مذاکرات از ۶ سال پیش آغاز شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

تعلل ایران در ایجاد روابط باثبات با چین و تاکید بر غربگرایی در سیاست خارجی مانند اصرار بر امضای برجام و سپس تلاش بی وقفه برای احیای برجام باعث شده است تا جین به سمت عربستان سعودی متمایل شده و بیش از ۲۵ درصد نفت صادراتی این رژیم را خریداری کند. اگر این میزان نفت به “یوان” قیمتگذاری شود، جایگاه ارز چین را تقویت و به این کشور امید به جایگزین شدن با نظام دلار محور را می دهد. ظاهرا رژیم سعودی در حال بررسی قراردادهای آینده به یوآن، موسوم به “پترو یوان”، با شرکت “آرامکو” است.

حدود ۸۰ درصد از فروش جهانی نفت خام با دلار انجام می شود؛ مابقی عمدتا تهاتری است؛ و قیمتگذاری به یوان چین- حتی برای بخشی از حدود ۶.۲ میلیون بشکه نفت خام صادراتی روزانه سعودی، تغییری عمیق در رویکرد فروش نفت عربستان خواهد بود.

تحریم نفتی ایران و روسیه و اخراج آنها از سوئیفت باعث شده است تا چین به تلاش های خود برای فرار از سلطه دلار شدت ببخشد، اما برای عربستان سعودی این مساله می تواند خطرناک باشد، زیرا آمریکا به کشورهایی که دلار را از مبادلات نفتی کنار گذاشته اند حمله کرده است، مانند لیبی و عراق، و یا آنها را در تله جنگ گرفتار کرده است، مانند روسیه، و مشخص نیست که رژیم آل سعود را مستثنی کند.

در سفر شی جی پینگ به سعودی در پایان سال جاری به این مساله به طور جدی پرداخته خواهد شد، البته اگر آمریکا اجازه دهد چنین روابطی در مسیر کنونی ادامه یابد و تعمیق شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.