مصرف زیاد جوش‌شیرین ممنوع!

جوش‌شیرین، یکی از ترکیبات پرکاربرد در صنایع غذایی است. اما باید توجه داشت که افراط در مصرف آن برای سلامت بدن مضر است و زمینه‌ساز مشکلات متعددی خواهد بود.

به گزارش تازه‌نیوز، سوزش معده یکی از ناراحتی‌های شایع گوارشی است و انواع ترفندهای خانگی یا داروها برای بهبود این حالت توصیه می‌شود که در بعضی از آنها جوش‌شیرین وجود دارد. در کل، علت این است که جوش‌شیرین ماده‌ای است که می‌تواند مقدار اضافی اسید معده را خنثی کند. این ترکیب در معده باقی نمی‌‌ماند و با ایجاد حالت قلیایی خون می‌تواند عوارضی بر سلامت بدن داشته ‌باشد. همچنین داروهای حاوی جوش‌شیرین باید در دوز کم و با فاصله یک تا دو ساعت پس از صرف غذا و همراه با یک لیوان بزرگ آب میل شود زیرا در غیر این‌صورت می‌تواند تولید دی‌اکسیدکربن را افزایش دهد که منجر به اتساع معده شده و در بعضی موارد حتی به جداره معده نیز آسیب می‌رساند. البته مصرف چنین داروهایی بیش از دو هفته بدون مشورت با پزشک نیز مجاز نیست.

چه کسانی نباید جوش‌شیرین مصرف کنند؟

در صورت ابتلا به هر بیماری مزمن یا مصرف هر نوع دارو باید با پزشک در زمینه مصرف خوراکی‌ها و محصولات حاوی جوش‌شیرین مشورت کرد. این ماده همچنین برای کودکان کمتر از ۱۲ سال نیز بدون مشورت با پزشک ممنوع است.

مصرف جوش‌شیرین برای افراد مبتلا به نارسایی کلیوی، قلبی یا کبدی، هیپرکلسمی (بالابودن غلظت کلسیم خون)، هیپوکلریدری (افزایش اسید معده و ترش‌کردن)، زمینه ایجاد اِدِم، علائم آپاندیسیت، انسداد روده، آلکالوز متابولیک یا تنفسی، فشار خون بالا، سیروز کبدی، ضرورت رژیم غذایی بدون نمک یا سابقه حساسیت به جوش‌شیرین نیز ممنوعیت مصرف دارد.

پس از مصرف زیاد جوش‌شیرین چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

مصرف مداوم جوش‌شیرین می‌تواند زمینه‌‌ساز آلکالوز متابولیک و احتباس آب در اندام‌ها شود. آلکالوز به‌دلیل افزایش مقدار مایعات بدن اتفاق می‌افتد. این مشکل مربوط به کاهش سطح دی‌اکسیدکربن یا به‌دلیل ایجاد حالت قلیایی بالا پس از مصرف زیاد جوش‌شیرین خواهد بود. لرزش دست‌ها، سرگیجه، انقباض عضلانی، تهوع و استفراغ، احساس گیجی و سوزش در صورت، دست‌ها یا پاها از جمله علائم هشدار آلکالوز است.

گرچه مشورت با پزشک و مصرف دارو غالبا به بهبود سریع حال فرد کمک می‌کند اما در صورت بی‌‌توجهی به علائم و عدم‌‌درمان ممکن است عوارضی مانند آریتمی، کما یا اختلال الکترولیت‌ها نیز به‌وجود آید. مصرف جوش‌شیرین همراه با شیر و لبنیات نیز می‌تواند سندرم لاکتوآلکالین ایجاد کند که با هیپرکلسمی، نارسایی کلیوی یا قلبی، آلکالوز متابولیک، سردرد، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ همراه است و نیاز به معاینه توسط پزشک و درمان خواهد بود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.