آیا قرار است به بیماری والدین خود مبتلا شویم؟

اگر مادرتان بیماری قلبی و پدرتان سرطان روده بزرگ دارد، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماریها به ارث برده باشید. اما نگران نباشید، زیرا قطعی نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، با شرایطی مانند سرطان، آلزایمر، دیابت و بیماری قلبی، ژن‌های شما همیشه سرنوشت‌ساز نیستند. احتمالاً می‌توانید با اتخاذ تصمیمات بهداشتی هوشمندانه‌تر بر وراثت خود غلبه کنید و عاری از بیماری بمانید.

ژن‌ها و بیماری‌ها

ژن‌ها به روش‌های مختلف منجر به بیماری می‌شوند. در مورد برخی بیماری‌ها، تقریباً قطعی است که اگر آن ژن را به ارث ببرید، بیماری را به ارث خواهید برد. اما برای سایر بیماری‌ها خطر افزایش می‌یابد.
برخی از بیماری‌ها، مانند بیماری هانتینگتون، در اثر تغییر به یک ژن ایجاد می‌شوند. اگر یکی از والدین شما مبتلا به این بیماری است، ۵۰ درصد احتمال دارد که خودتان به آن مبتلا شوید.
بسیاری از بیماری‌های دیگر، مانند دیابت نوع ۲ یا سرطان، به دلیل ترکیبی از تغییرات ژنی و عادات سبک زندگی ایجاد می‌شوند.

غلبه کردن بر ژن‌ها

نه تنها می‌توانید با مراقبت خوب از خود، ژن‌های خود را نادیده بگیرید، بلکه می‌توانید نحوه عملکرد آنها را نیز تغییر دهید. رفتارها خود ژن‌ها را تغییر نمی‌دهند. آنها نحوه استفاده از اطلاعات ژنتیکی را برای ساخت پروتئین‌هایی که عملکردهای مختلف بدن را کنترل می‌کنند، تغییر می‌دهند.
مهم نیست که چه ساختار ژنتیکی دارید، می‌توانید با اتخاذ چند عادت سالم از بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید:

• رژیم غذایی سالم داشته باشید.

• اغلب ورزش کنید.

• وزن خود را کنترل کنید.

• سیگار نکشید.

• استرس را کاهش دهید.

آیا باید آزمایش شوید؟

آیا ارزش انجام آزمایش ژنتیکی برای اطلاع از خطر ابتلا به بیماری را دارد؟ در برخی موارد مراجعه به مشاور ژنتیک و انجام آزمایش می‌تواند مفید باشد.
یک مثال در زنان با سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه است. فهمیدن اینکه شما حامل یک جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 هستید که خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، می‌تواند به شما کمک کند اقداماتی را برای پیشگیری از سرطان انجام دهید.
با شرایطی مانند دیابت و بیماری قلبی، مزایای آزمایش ژنتیک چندان واضح نیست. از آنجایی که آن‌ها از دلایل بسیار متفاوتی می‌آیند، ژن‌های غالبی وجود ندارد که بتوانیم آن‌ها را آزمایش کنیم.
در بسیاری از این موارد، دانستن زمینه ژنتیکی بیماری تغییری در درمان ایجاد نمی‌کند. منظور ژن APOE E4 برای بیماری آلزایمر است. حتی اگر متوجه شوید که این ژن را دارید، هیچ درمانی برای پیشگیری از بیماری وجود ندارد. که می تواند به نگرانی‌های بی‌مورد زیادی منجر شود.
در حال حاضر، بهترین دفاع شما اطلاع از سابقه خانوادگی و خطرات سلامتی خود است. سپس می‌توانید تغییرات مثبتی در رژیم غذایی، ورزش و سایر عادات خود ایجاد کنید تا احتمال اینکه خط بیماری در خانواده شما متوقف شود، بهبود یابد.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.