چرا دچار اسپاسم عضلانی می‌شویم؟

اسپاستیسیتی یک اختلال کنترل عضلانی است که با عضلات سفت و ناتوانی در کنترل آن عضلات مشخص میشود.

به گزارش تازه‌نیوز، علاوه بر این، رفلکس‌ها ممکن است برای مدت طولانی باقی بمانند و ممکن است خیلی قوی باشند. به عنوان مثال، یک نوزاد با رفلکس بیش‌فعال ممکن است دست خود به صورت مشت محکم نگه دارد.

اسپاستیسیتی ناشی از عدم تعادل سیگنال‌های سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) به عضلات است. این عدم تعادل اغلب در افراد مبتلا به فلج مغزی، آسیب مغزی تروماتیک، سکته مغزی، ام‌اس و آسیب نخاعی دیده می‌شود.

علائم چیست؟
افزایش تون عضلانی
• رفلکس‌های بیش‌فعال
• حرکات غیرارادی، که ممکن است شامل اسپاسم (انقباض سریع یا انقباض غیرارادی عضلانی مداوم) و کلونوس (مجموعه انقباضات غیرارادی سریع) باشد.
• درد
• کاهش توانایی‌های عملکردی و تاخیر در رشد حرکتی
• مشکل در مراقبت و بهداشت
• وضعیت غیر‌طبیعی
• انقباضات (انقباض دائمی عضله و تاندون به دلیل سفتی و اسپاسم شدید مداوم)
• بدشکلی استخوان و مفاصل

چگونه تشخیص داده می‌شود؟
 پزشک سابقه پزشکی را برای تشخیص اسپاستیسیتی ارزیابی می‌کند. آنها بررسی خواهند کرد که چه داروهایی مصرف کرده‌اید و آیا سابقه اختلالات عصبی یا عضلانی در خود یا خانواده خود دارید یا خیر.
چندین آزمایش می‌تواند به تایید تشخیص کمک کند. این تست‌ها حرکات بازو و پا، فعالیت عضلانی، دامنه حرکتی غیرفعال و فعال و توانایی انجام فعالیت‌های مراقبت از خود را ارزیابی می‌کنند.

چگونه درمان می‌شود؟
درمان اسپاستیسیته ممکن است شامل داروهایی مانند باکلوفن (لیورسال)، کلونازپام (کلونوپین)، دانترولن (دانتریوم)، دیازپام (والیوم)، یا تیزانیدین (زانافلکس) باشد. برنامه‌های کاردرمانی و فیزیوتراپی، شامل کشش عضلانی و تمرینات دامنه حرکتی، و گاهی اوقات استفاده از بریس‌ها، ممکن است به جلوگیری از کوتاه شدن تاندون کمک کند.

توانبخشی همچنین ممکن است به کاهش یا تثبیت شدت علائم و بهبود عملکرد عملکرد کمک کند. نشان داده شده است که تزریق موضعی برای درمان اسپاستیسیتی اندام فوقانی و تحتانی، نسبت به داروهای خوراکی برای بسیاری از انواع اسپاسم موثرتر است، اما آنها همچنین دارای عوارض جانبی احتمالی جدی هستند. از جمله مشکل در تنفس یا بلع یا انتشار به سایر نواحی بدن. تحریک عمیق مغز به عنوان یک درمان مورد مطالعه قرار می‌گیرد، زمانی که این اقدامات دیگر نمی‌توانند تسکین دهند.
ممکن است جراحی برای آزادسازی تاندون، بریدن مسیر عصب-عضله، یا کاشت پمپ باکلوفن توصیه شود.

چقدر دردناک است؟
درد همراه با اسپاستیسیتی می‌تواند به اندازه خفیف بودن احساس سفت شدن ماهیچه‌ها باشد یا به اندازه‌ای شدید باشد که باعث ایجاد اسپاسم دردناک در اندام‌ها، معمولاً پاها شود. اسپاستیسیتی همچنین می‌تواند باعث کمردرد شود و منجر به احساس درد یا سفتی در داخل و اطراف مفاصل شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.