سوپ سیب‌زمینی و کنگر؛ بهترین افطاری بهاری +طرز تهیه

انواع سوپ جزو بهترین گزینه‌های غذایی برای وعده افطار محسوب می‌شوند. سوپ سیب‌زمینی و کنگر یکی از مغذی‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین سوپ‌های بهاری است که می‌تواند در وعده افطار گنجانده شود.

به گزارش تازه‌نیوز، در ادامه این مطلب، با طرز تهیه این سوپ آشنا شده و ارزش تغذیه ای آن را توضیح خواهیم داد.

چرا سوپ کنگر؟
۱. تحقیقات ثابت کرده‌اند که مصرف منظم کنگر می‌تواند سطح چربی بد خون یا همان LDL را کاهش دهد و سطح چربی خوب خون یا همان HDL را بالا ببرد. به همین دلیل هم خوردن کنگر در فصل بهار به افراد مبتلا به کلسترول خون و بیماران قلبی به‌شدت توصیه می‌شود.
۲. کنگر سرشار از فیبر غذایی است و استفاده از آن می‌تواند به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. از طرف دیگر، پتاسیم بالای موجود در کنگر به پیشگیری از افزایش فشار خون و قند خون در بیماران دیابتی کمک می‌کند.
۳. از آنجایی که کنگر حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر غذایی است، بنابراین استفاده منظم از آن می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، افزایش حرکات دودی روده و پیشگیری از ابتلا به یبوست کمک کند.

ارزش تغذیه‌ای
هر وعده از این سوپ حاوی ۱۱۱ کیلوکالری انرژی، ۳.۷ گرم پروتئین، ۱۶.۹ گرم کربوهیدرات، ۳.۵ گرم فیبر غذایی، ۱.۷ گرم قند، ۳.۵ گرم چربی، ۲۰۷ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۶.۶ میلی‌گرم ویتامین C، ۶۱.۴ میکروگرم فولات، ۳۳.۲ میلی‌گرم کلسیم، ۰.۴ میلی‌گرم آهن، ۲۷ میلی‌گرم منیزیم، ۴۲۶ میلی‌گرم پتاسیم، ۴۵۷ میلی‌گرم سدیم و ۰.۱ میلی‌گرم تیامین است.

مواد لازم برای ۸ نفر
کره ۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون فرابکر ۱ قاشق غذاخوری
پیاز نگینی متوسط خردشده ۱ عدد
کرفس بدون برگ ۱ شاخه
سیر تازه ۲ حبه
آویشن یا جعفری تازه و خردشده ۱ قاشق چای‌خوری
سیب‌زمینی خردشده ۳ لیوان
کنگر پاک‌کرده و خردشده ۵۰۰ گرم
آب مرغ یا آب سبزیجات ۴ لیوان
آب ساده ۲ لیوان
خامه نصف لیوان (اختیاری)
نمک نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه تازه ساییده‌شده یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه
۱. کره و روغن زیتون را همزمان در قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار بدهید تا کره آب شود.
۲. پیاز و ساقه کرفس خرد شده را به قابلمه بیفزایید و حدود ۶ دقیقه آنها را با حرارت ملایم تفت بدهید تا کاملا سبک شوند.
۳. سیر را رنده کنید و همراه با آویشن یا جعفری ساطوری داخل قابلمه بریزید و فقط ۱۰ ثانیه بهم زدن مواد را ادامه دهید تا عطر سیر و آویشن بلند شود.
۴. حالا می‌توانید سیب‌زمینی‌های خرد شده و کنگر خرد شده را به باقی مواد داخل قابلمه بیفزایید و بلافاصله آب و آب مرغ را هم به باقی مواد اضافه کنید.
۵. حرارت را کمی بالا ببرید تا سوپ شما به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید و اجازه دهید که مواد سوپ حدود ۳۰ دقیقه بجوشند و تمامی سبزیجات کاملا پخته شوند. هرچقدر که سبزیجات را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنید، مدت‌زمان پخت سوپ شما کوتاه‌تر خواهد شد.
۶. بعد از پخته شدن کامل سبزیجات می‌توانید نمک، فلفل و خامه را هم به این سوپ اضافه کنید و تمامی مواد سوپ را با کمک گوشتکوب برقی کاملا میکس کنید.
۷. غلظت سوپ سیب‌زمینی و کنگر باید شبیه به یک پوره نسبتا رقیق باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.