انواع نمک و خواص آن‌ها را بشناسید

نمک، پرکاربردترین چاشنی در دنیاست که در انواع غذاها استفاده می‌شود چنانچه تصور خوردن غذایی بدون نمک چندان دلچسب به‌نظر نمی‌رسد.

به گزارش تازه‌نیوز، بسیار مهم است که انواع نمک‌های خوراکی را شناخت و بهترین و سالم‌ترین نوع آنرا انتخاب کرد. در ادامه این مطلب، به انواع این چاشنی پرکاربرد پرداخته و ویژگی های شان را شرح داده ایم که به ترتیب عبارتند از:

نمک طعام

نمک نرم یا نمک طعام رایج‌ترین نوع نمک است که در آشپزی کاربرد دارد. این نوع نمک حاوی ۹۵ درصد کلریدسدیم و املاح دیگری مانند ید و فلوئور است که طی روند آماده‌سازی افزودنی‌‌ها و مواد نگهدارنده نیز به آن اضافه می‌شود. افزودن ید به نمک طعام یکی از بهترین اقدامات برای پیشگیری از کمبود ید در جوامع است که این راهکار تاثیر قابل‌توجهی در پیشگیری از مشکلات ناشی از کمبود این ماده مغذی را دارد. نمک طعام تصفیه‌شده انتخاب مناسبی برای طعم‌دهی به موادغذایی است اما باید مراقب بود به‌دلیل دانه‌های بسیار نرم حجم زیادی از آن استفاده نشود.

نمک دریا غیرتصفیه‌شده

نمک دریا طی فرایند طبیعی مانند تبخیر آب دریا به‌دست می‌آید. این نمک حاوی کلر، سدیم، ید، فلوئور و دیگر ترکیبات معدنی است اما کلریدسدیم مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده آن است. برخلاف نمک طعام، حاوی مقدار بالایی از املاح مانند کربن، گوگرد، بُر، منیزیوم، پتاسیم، فسفر و… است. نمک دریا رنگی خاکستری‌مانند دارد و طعم شورتری نسبت به نمک طعام ایجاد می‌کند. اما از آنجا که نمک دریا غیرتصفیه‌شده حاوی فضولات و لاشه آبزیان و دیگر آلاینده‌های دریاست، نمی‌تواند انتخابی سالم محسوب شود و تنها در صورت تصفیه کامل ارزش غذایی خواهد داشت.

نمک هیمالیا

این نوع نمک برخلاف نامی که دارد مربوط به پاکستان است و طی سال‌های اخیر تبلیغات گسترده‌ای در مورد مصرف آن به‌دلیل ارزش تغذیه ای بالا شده ‌است. به‌نظر می‌رسد نمک هیمالیا حاوی حدود ۸۴ نوع ماده معدنی و ترکیبات مغذی است که به عملکرد مطلوب بدن کمک می‌کند. ویژگی بارز نمک هیمالیا را می‌‌توان رنگ قرمز آن دانست که می‌تواند به‌عنوان عامل جلوگیری از مصرف زیاد مورد توجه باشد.

مصرف چه نوع نمکی ارجحیت دارد؟

امروزه در زمینه تبلیغات به ویژگی‌های انواع مختلف نمک اشاره می‌شود اما گاه این تبلیغات جنبه اغراق‌گونه دارد. به‌طور کلی، هر نوع نمک حاوی کلریدسدیم به‌عنوان ماده اساسی است و هرگز نباید در مصرف آن افراط کرد. بخش زیادی نمک از طریق مصرف خوراکی‌های آماده مانند کنسرو، نان و… به بدن می‌رسد و از همین‌رو مقدار نمک را صرفا نباید افزودن نمک به غذا دانست که براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی بیش از ۵ گرم حدود یک قاشق چایخوری در روز توصیه نمی‌شود.

نکته مهم دیگر اینکه مصرف نمک سالم الزاما به‌معنای انتخاب محصولات گران‌قیمت نیست و نمک طعام غنی از ید که در دسترس همگان است را می‌توان انتخاب مناسبی دانست. در رابطه با تفاوت نمک نرم و نمک کریستال نیز باید اشاره کرد که از نظر سلامت تفاوتی ندارند اما به‌دلیل اینکه مقدار مصرف نمک کریستال ملموس‌تر است می‌توان از آن به‌عنوان راهکاری برای کاهش مقدار نمک مثلا در نمکدان استفاده کرد تا حجم زیادی نمک نرم مرتب مصرف نشود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.