نوشیدنی‌های لایت برای قلب مضر هستند!

نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی جایگزین سالم به‌جای نوشیدنی‌های حاوی شکر نیستند. مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی‌عروقی شود. امروزه تمایل به نوشیدنی‌های لایت حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی بیشتر شده و بعضی افراد تصور می‌کنند که بهتر از انواع شربت‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، براساس مطالعه‌ای که در نشریه American College of Cardiology منتشر شد، ارتباط بین خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و مصرف نوشیدنی‌های شیرین بررسی شد. محققان در این زمینه وضعیت سلامت ۱۰۴۷۶۰ نفر را بررسی و از آنها خواستند هر شش ماه به پرسشنامه‌های تغذیه به‌خصوص در مورد مصرف انواع نوشیدنی‌های شیرین پاسخ دهند. محققان طی دوره‌ای ۹ ساله دریافتند افرادی که به‌طور مداوم از نوشیدنی‌های شیرین و لایت استفاده می‌کنند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مواجه بودند.

ازبراساس مطالعه دیگری که روی بیش از ۴۵۰ هزار نفر در ۱۰ کشور اروپایی انجام شد، بیانگر این نکته است افرادی که روزانه ۲ لیوان یا بیشتر نوشابه و حتی نوشیدنی‌های لایت مصرف کردند با افزایش۱۷ درصدی مرگ زودهنگام نسبت به کسانی که حداقل یک لیوان از این نوشیدنی‌ها در ماه مصرف می‌کردند، مواجه بوده اند.

این احتمال در مورد مصرف بیش از ۲ لیوان نوشیدنی گازدار حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی به ۲۸ درصد افزایش پیدا می کند در حالی‌که این مقدار مصرف نوشیدنی‌های شیرین معمولی ۸ درصد افزایش زمینه خطر دارد. علاوه بر این، مطالعه‌ای که چند سال پیش در مورد تاثیر نوشیدنی‌های لایت انجام شد، نشان می‌دهد که عادت به مصرف این نوشیدنی‌ها زمینه ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز بالا می‌برد.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.