واکنش به مسدودکردن حساب بانکی بیحجابها: حجاب عفت عمومی نیست
یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به تهدید مسدود کردن حساب بانکی افراد بدون حجاب واکنش نشان داد و گفت: حجاب عفت عمومی نیست؛ در صدر اسلام در زمان پیامبر اکرم(ص) یا امیرالمؤمنین یا در جاهای دیگر باید جلوی کنیزهایی را که لخت میآمدند؛ میگرفتند. اما این کار انجام نمیشد.
به گزارش تازهنیوز، روزگذشته حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره اعتراضات ماههای اخیر و نحوه پوشش زنان، در سه ماه اخیر اظهارنظر متفاوتی نسبت به سایر مقامات میکند. او در گفتگو با مُنیبان میگوید: وقتی ناآرامیها زیاد میشود؛ بیحجابی زیاد میشود. در نتیجه وقتی ناآرامیهای تمام شود این موارد هم تمام میشوند. همه این موارد یکی دو هفته دیگر جمع میشوند، منظور این است که روسریها به سر زنان برمیگردد.
به نقل از اکوایران، جلالی میافزاید: نباید گشت ارشاد باشد؛ ۲۰ سال است که گشت ارشاد نداریم بلکه پلیس امنیت اخلاقی داشتیم. در مجموع حجاب وجود دارد، اما روش و شیوه دعوت به آن تغییر کرده است. منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بیحجاب اعلام شود که شما حجاب رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار میشویم بعد هشدار و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بیحجاب مسدود شود.
این اظهارات واکنشهای زیادی به دنبال داشت؛ یکی از افرادی که نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد، سید محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بود. به نقل از جمارن او گفت: به هیچ وجه مسأله الزام حجاب، دلیل شرعی ندارد و امروز بسیاری از مراجع به آن معتقد نیستند و بعضی از مراجع نجف رسما و صریحا به مسئولین پیام داده و آن را نهی کردند. در گذشته نیز شهید مطهری، شهید بهشتی و آیتالله طالقانی طرفدار حجاب اختیاری بودند. این بحث اولیه است.
ایازی تاکید میکند: اینکه فکر کنیم حجاب، عفت عمومی جامعه است درست نیست. اگر حجاب، عفت عمومی جامعه بود، در صدر اسلام در زمان پیامبر اکرم(ص) یا امیرالمؤمنین یا در جاهای دیگر باید جلوی کنیزهایی را که لخت میآمدند میگرفتند یا جلوی اهل کتاب یا زنانی را که عشایر بودند و مبالاتی در امر حجاب نداشتند، گرفته میشد. این کار انجام نشد؛ به این دلیل که حجاب مسئله عفت عمومی نبوده و فلسفه حجاب به تصریح قرآن کرامت زن و پیشگیری از آزار جنسی بوده و چنین مسئلهای به عنوان عفت عمومی وجود نداشته تا حکومت خود را ملزم به حفظ آن کند. این بحث، بحث بسیار مفصلی است و در یک مصاحبه نمیگنجد. لذا به همین اندازه اکتفا میکنم و وارد بحث دوم میشوم.
این مطالب را هم ببینید:
- ماجرای اعلام برائت بدری خامنهای خواهر آیتالله خامنهای از برادرش
- بستن حساب بانکی بیحجابها عملی است؟
- توهین طالبان به ایران با نقشه علامتگذاری مرزی/ کره زمین خود را هم ساختند! +عکس
او در بخش دیگر میگوید: در این سالها تلاش شده تا از طریق ابزارهای قهری مسأله حجاب را حل کنند. در این خصوص من به لحاظ کارکردی آن میگویم؛ آیا حکومت در این زمینه موفق بوده است؟! آیا روشهایی که حکومت به کار برده، منتهی به وضعیت بهتری نسبت به حجاب شده است یا روشهایی که به کار رفته تبدیل به یک نوع ضدیت بر علیه حجاب شده است؟!
ایازی میافزاید: امروزه بسیاری از کسانی که معتقد به حجاب هستند یا معتقد به این نیستند که باید کسی را زور کرد، اعتقاد دارند این روشها و شیوهها نادرست و ناموفق بوده است و همین شیوههای نادرست است که مردم را به عکسالعمل و عصیان وادار کرده است.
او تاکید میکند: آیا واقعا در این چهل سال مسأله الزام به حجاب مشکل جامعه را حل کرده است؟! این شیوهها و تهدید کردنها واقعاً نه تنها عملی نیست، بلکه اینکه عدهای میخواهند با زور و تهدید آن را عملی کنند، خودشان را مسخره کردهاند. درست مثل کاری که در باب ماهواره انجام دادند و بعد از کلی تهدیدات به شکل مسخرهای عقبنشینی کردند. الآن نمونه آن در مسأله اینترنت و شبکههای مجازی هم مطرح است، وقتی که جلوی مردم از یک راه گرفته میشود مردم از راههای دیگر وارد میشوند. فقط کار خود را لوث میکنند و فرصتهای شغلی را از مردم میگیرند و به نارضایتی ها دامن میزنند.
ایازی ادامه میدهد: به نظرم کسانی که این حرفها را مطرح میکنند افرادی هستند که شناخت درستی از جامعه خودشان ندارند، این افراد شناختی از حقیقت دستورات دینی هم ندارند. آنها از روشهایی که باید در زمینههای تبلیغ مسائل دینی بر اساس حکمت و موعظه (نحل: ۱۲۵) آن عمل کرد شناخت ندارند. به این دلیل است که فکر میکنند با این شیوهها و تهدید کردن و ترساندن مردم میتوانند جلوی بی حجابی را بگیرند. شک نکنید که این کار آنها با شکست مواجه خواهد شد و باعث تمسخر و آبروریزی خود آنها خواهد شد و مردم را بیشتر عصبانی خواهند کرد.
او میافزاید: فکر نمیکنم کسانی که این حرفها را بیان میکند، دغدغه دینی کردن جامعه را داشته باشند؛ زیرا این کارها نه تنها جامعه را دینی نمیکند و اعتقاد به حجاب را ایجاد میکند بلکه سبب خواهد شد که مردم نسبت به آنها عصبانیتر و جریتر شوند و در مقابل آنها عکسالعمل نشان دهند. شاید بتوانند این کار را در حق گروهی انجام دهند و بر فرض جمعیت زیادی با آنها موافق باشند؛ اما آیا میتوانند همه حسابهای بانکی را خالی و مسدود کنند؟ این کار زمینه همدلی و همراهی طبقات مختلف را برای مقابله با آنان تشدید میکند، در نظام بانکی اختلال ایجاد میکند و آنها با انجام این کار به مشکلات اقتصادی و مالی دولت مشکل دیگری را اضافه خواهند کرد.
ایازی در بخشی دیگری میگوید: به لحاظ حقوقی گفته میشود قانونی خوب است که اجرا پذیر باشد. قانونی که اجرا پذیر نباشد، یک نوع تمسخر کردن قانون است. ماهواره را مثال زدم، مثالهای دیگری نیز وجود دارد. اگر یک قانون اجرا پذیر نباشد، نتیجه عملی هم نخواهد داشت.
او میافزاید: آیا در همه زمینهها قانون عمل میشود؟! این روزها حقوق بسیاری از مردم را ضایع میکنند. امروز این همه مشکلات اقتصادی، مالی، فساد و رانت ایجاد شده است ولی خبری از قانون و مبارزه با آنها نیست. همه قوانین را رها کرده و به مسئله حجاب چسبیدهاند. دهها مسأله وجود دارد که مردم فکر میکنند قوانین آن معطل مانده است. قانون و اصولی که مربوط به حقوق مردم است تعطیل شده است.