رسانه فرانسوی: مجلس ایران دنبال مرگ برجام و تضعیف روحانی است!

یک رسانه معتبر فرانسوی، اقدام اخیر مجلس ایران را اقدامی برای تضعیف دولت روحانی و مقدمه حضور در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری توصیف کرد.

 

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، پایگاه خبری فرانسوی زبان ماریان در مطلبی تحلیلی به ابعاد قانون جدید مجلس پرداخت و نوشت: مجلس ایران قانونی را تصویب کرد که خروج از توافق وین و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را پیش بینی می کند. هدف آنها از یک سو تحت فشار قرار دادن دولت آینده بایدن است تا تحریم های خود را تا ماه فوریه لغو کند و از سوی دیگر تضعیف بیشتر جناح میانه روها و رئیس جمهور روحانی است. 

تیری کوویل، کارشناس مسایل ایران در موسسه روابط بین الملل و راهبردی، می‌گوید: «این قانون اراده محافظه کاران را برای تأثیرگذاری بر سیاست داخلی با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال 2021 نشان می دهد.» از ماه ها پیش این محافظه کاران خواستار تسریع برنامه هسته ای شده بودند، اما ترور فخری زاده ، فرصتی طلایی را برای آنها فراهم می کند.

مجلس قانونی را تصویب کرد که دولت را ملزم به «پایان دادن» بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی و «تولید حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غنای 20 درصد در سال» کرد. مقرراتی که در صورت اجرا شدن، توافق وین در حال مرگ را برای همیشه دفن خواهد کرد.

به گفته تیری کوویل، از زمان خروج یک جانبه ترامپ از توافق هسته ای، ایران راهبرد خود را تغییر نداده است. حتی پس از ترور ژنرال سلیمانی، ایرانی ها پایبند به سیاست صبر راهبردی بودند که توام با موفقیت بوده است و پس از مدت ها انتظار توانستند تحریم فروش تسلیحات به ایران را لغو کنند.

با این حال، ساعاتی پس از تصمیم مجلس ایران، رئیس جمهور منتخب امریکا تمایل خود را برای بازگشت به توافق هسته ای و سپس آغاز گفتگوها با تهران تأیید کرد. این خبر خوبی برای جناح میانه رو و رئیس جمهور روحانی، بود که اقدام مجلس را «شتاب زده» و «بی فایده» ارزیابی کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.