ترفندهایی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به ورزش

بیشتر ما هر روز خبرهایی درباره چاق‌تر شدن بچه‌ها، وقت‌گذرانی بیش‌ازحد آنها با تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری، رژیم غذایی نامناسب و عدم تمایل آنان به فعالیت‌های بدنی می‌شنویم. اما بیشتر بچه‌ها واقعا عاشق ورزش و فعالیت‌های ورزشی هستند و فقط به همکاری مناسب والدین نیاز دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر شما هم دوست دارید که فرزندتان به فعالیت‌های ورزشی علاقه‌مند باشد، ترفندها و راهکارهای این مطلب حتما به شما کمک خواهند کرد.

۱. فعالیت ورزشی را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید

وقتی که ناهار یا شامتان را خوردید، فرصت خوبی در اختیار دارید که با بچه‌ها در فضای آزاد قدم بزنید. مثلا می‌توانید یک توپ بازی بردارید و برای بازی کردن به نزدیک‌ترین پارک محله بروید. اگر شما و فرزندتان به چنین کاری عادت ندارید، می‌توانید این کار را چند روز در میان یا فقط در آخر هفته‌ها انجام بدهید تا کم‌کم به آن عادت کنید.

 

۲. یک ساعت فعالیت ورزشی را به برنامه روزانه بچه‌ها اضافه کنید

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که بچه‌ها برای حفظ سلامتی حداقل به یک ساعت ورزش کردن در طول روز نیاز دارند. اما این فعالیت ورزشی دقیقا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ یک فعالیت بدنی سالم براساس این ویژگی‌ها تعیین می‌شود:

افزایش ضربان قلب (دویدن، پریدن و پیاده‌روی سریع)
فعالیت‌های عضلانی (وزنه زدن متناسب با سن و شرایط هر فرد، بارفیکس زدن و بالا رفتن از سازه‌های ورزشی استاندارد)
استفاده از تمام بدن (طناب زدن، شنا کردن و…)اگر بچه‌ها به یک ساعت فعالیت بدنی در روز عادت ندارند، می‌توانید با ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در روز شروع کنید.

 

۳. سفرهای کوتاه و جذاب را برای بچه‌ها در نظر بگیرید

بچه‌ها از تازگی و هیجان لذت می‌برند و به تحریک دائمی نیاز دارند تا نسبت به فعالیت‌های ورزشی کاملا علاقه‌مند شوند. بنابراین والدین می‌توانند سفرهای کوتاه و جذابی را برای بچه‌ها در نظر بگیرند و مثلا آنها را به یک پارک خاص یا یک استخر شنا ببرند. کوهنوردی محدود و سازگار با شرایط بدنی بچه‌ها نیز گزینه خوبی است.

 

۴. بچه‌ها را در کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید

یک نکته جالب درباره کلاس‌های ورزشی، تاثیرگذاری مثبت آنها بر خصوصیات اجتماعی بچه‌ها و افزایش اعتمادبه‌نفس آنها است. البته انتخاب کلاس ورزشی باید با همکاری خود بچه‌ها انجام بگیرد تا بهترین گزینه متناسب با علاقه‌مندی و ویژگی‌های بدنی و ذهنی بچه‌ها انتخاب شود.

اگر کلاس ورزشی مناسب را برای فرزندتان پیدا کرده باشید، او هم خیلی سریع خودش را با شرایط جدید سازگار می‌کند، دوستان جدیدی پیدا می‌کند و وارد مسیر پیشرفت می‌شود.

 

۵. باید یک الگوی موفق برای بچه‌ها باشید

اگر خودتان به توصیه‌هایتان عمل نکنید، هیچ‌کس شما را جدی نخواهد گرفت، مخصوصا بچه‌های خودتان. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندتان واقعا فعالیت‌های ورزشی را دنبال کند، پس باید خودتان هم به‌طور منظم ورزش کنید و در کنار فعالیت‌های ورزشی بچه‌ها نیز حضور داشته باشید. انتخاب ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری، بسکتبال یا فوتبال باعث می‌شود که شما و فرزندتان بتوانید از یک ورزش مشترک لذت ببرید.

 

۶. سلیقه شخصی بچه‌ها در انتخاب ورزش را نادیده نگیرید

بعضی از بچه‌ها به ورزش‌های کاملا انفرادی مثل شنای فردی علاقه دارند، درحالی که بعضی از آنها کاملا به ورزش‌های تیمی و پرهیجان علاقه‌مند هستند. بنابراین اگر فرزند نوجوان دارید و می‌خواهید که او وارد فعالیت‌های ورزشی منظم شود، باید به او وقت بدهید و به اندازه کافی هم صبور باشید.

بنابراین وقتی که فرزند نوجوانتان هنوز وارد یک روال منظم نشده است، نباید نسبت به او واکنش منفی نشان بدهید. زمانی هم او فعالیت‌های ورزشی را شروع کرد، بهتر است او را تشویق کنید و با او همراهی داشته باشید.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.