۵ پیامد زیاده‌روی در مصرف پاستا

برخی افراد به انواع پاستا یا ماکارونی علاقه فراوانی دارند زیرا می‌توان از ترکیبات مختلف برای تهیه انواع گوناگونی از این غذا استفاده کرد. گنجاندن انواع پاستا در رژیم غذایی می‌تواند انرژی کافی و مواد مغذی باکیفیتی را برای بدن فراهم کند اما زیاده‌روی در مصرف این غذا به سلامت تان آسیب می‌رساند.

به گزارش تازه‌نیوز، پس اگر شما هم یکی از کسانی هستید که بیش‌ازحد پاستا مصرف می‌کنند باید پیامدهای منفی زیر را جدی بگیرید.

 

۱. افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت
عوامل زیادی در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند، از سابقه خانوادگی تا سبک زندگی هر فرد. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت مرتبط هستند. از آنجایی که انواع پاستا از این نوع کربوهیدرات‌ها تهیه می‌شود، زیاده‌روی در مصرف این غذا با ورود حجم بالایی از کالری به بدن همراه است و درنهایت می تواند شما را با خطر ابتلا به دیابت مواجه کند.

 

۲. محروم ماندن از بعضی مواد مغذی
اگر چندین وعده غذایی شما در طول هفته فقط به پاستا محدود می‌شود، به احتمال زیاد بعضی از مواد مغذی کلیدی در رژیم غذایی شما کمتر خواهند بود. بنابراین، به‌جای اینکه یک غذای تکراری را بارها و بارها در طول هفته مصرف کنید، تنوع غذاها را در برنامه غذایی تان افزایش دهید تا همه ویتامین و مواد معدنی ضروری را دریافت کرده باشید. افزودن انواع مواد غذایی سرشار از مواد مغذی به پاستا هم می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

 

۳. افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
اگر چندین وعده غذایی شما در طول هفته از انواع پاستا تشکیل شده و به پاستاهای خامه‌دار یا سرشار از پنیر علاقه دارید، باید بدانید که این الگوی غذایی شما می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. یکی از مطالعات منتشر شده در American Journal of Epidemiology هم نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

 

۴. افزایش احتمالی فشار خون
یکی از مطالعات منتشر شده در Metabolism نشان می‌دهد که مصرف منظم و مکرر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل پاستا با افزایش فشار خون مرتبط است. ابتلا به فشار خون بالا هم می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دهد. بنابراین، اگر به پاستای پنیری و خامه‌دار علاقه دارید، قطعا باید این غذا را به‌طور محدود مصرف کنید و هرگز مصرف آن را به یک الگوی غذایی روزانه تبدیل نکنید.

 

۵. دریافت کالری اضافی و افزایش وزن
در حالی که مصرف کنترل ‌شده پاستاهای چرب و پنیری هم مستقیما با افزایش وزن مرتبط نیست اما زیاده‌روی در مصرف انواع پاستا با دریافت کالری اضافی و افزایش وزن ارتباط دارد. حجم مصرفی استاندارد برای یک وعده پاستای چرب و خامه‌ای حدود نصف لیوان است درحالی که بعضی افراد این حجم مصرفی را تا چندین برابر افزایش می‌دهند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.