آیا همیشه باید از محصولات مراقبت از پوست حاوی الکل دوری کرد؟

امروزه برندهای مختلفی که محصولات مراقبت از پوست را تولید می‌کنند، از عبارت «بدون الکل» به‌عنوان یک برگ برنده در فروش محصولات خودشان استفاده می‌کنند. از آنجایی که این روزها چنین عبارتی را همه‌جا می‌بینیم، بیشتر ما تصور می‌کنیم که قطعا محصولات پوستی حاوی الکل مضر هستند. اما آیا واقعا باید از همه محصولات پوستی حاوی الکل دوری کنیم؟

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر ژانت گراف (متخصص پوست‌ومو) و دکتر ماریسا گارشیک (متخصص پوست‌ومو) درباره همین موضوع توضیح می‌دهند.

 

چرا از الکل در ساخت محصولات مراقبت پوست استفاده می‌شود؟

وقتی که از افزودن الکل به فرمولاسیون محصولات مراقبت پوست صحبت می‌کنیم، با مجموعه‌ای از راه‌ها و شیوه‌های مختلف برای اضافه شدن الکل به محصولات مختلف مواجه هستیم. اما هدف اصلی از افزودن الکل به آنها، افزایش ظرفیت نفوذکنندگی ترکیبات مختلف به درون پوست است.

 

برای مثال، الکل به آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامینC و رتینول کمک می‌کند که به درون لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کنند و درنتیجه اثربخشی بیشتری داشته باشند. همچنین الکل می‌تواند حل‌شوندگی ترکیبات سرسخت و غلیظی که با آب هم جدا نمی‌شوند را افزایش دهد.

دلیل بعدی استفاده از الکل در این محصولات، کنترل سطح چربی پوست است. به همین دلیل هم تونرها و مرطوب‌کننده‌های برپایه ژل اغلب از الکل برای تعادل‌بخشی به پوست و کاهش ترشحات اضافی چربی کمک می‌گیرند.

 

الکل چگونه می‌تواند به پوست آسیب برساند؟

 

به‌گفته دکتر گراف، الکل می‌تواند سد دفاعی پوست را تجزیه کند، سرعت فرایندهای پیری پوست را افزایش دهد و به روندهای ترمیم پوست آسیب برساند. در سطح محدودتر و خفیف‌تر، با خشکی پوست و حذف بخشی از رطوبت طبیعی پوست و همچنین افزایش حساسیت‌پذیری پوست مواجه هستیم.

این اتفاق حتی در میان افراد دارای پوست چرب هم رایج است. درحالی که الکل می‌تواند به تنظیم سبوم کمک کند، زیاده‌روی در به‌کارگیری آن می‌تواند باعث کم‌آبی پوست و درنهایت افزایش ترشحات چربی پوست شود.

جدای از این مسائل، تشخیص این‌که پوست تحت تاثیر پیامدهای منفی الکل قرار گرفته است یا نه، کار ساده‌ای است. درواقع اگر با این علائم و نشانه‌ها مواجه شوید، یعنی الکل موجود در محصولات مراقبت از پوست درحال آسیب‌رسانی به پوست شما است: قرمزی، پوسته‌ریزی، خشکی، حساسیت‌پذیری، سفتی و احساس سوزش.

 

آیا همیشه باید از محصولات مراقبت از پوست حاوی الکل دوری کنیم؟

 

پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد، زیرا همه الکل‌ها با همدیگر برابر نیستند. دکتر گراف می‌گوید که بعضی از محصولات حاوی الکل واقعا مزیت‌های زیادی برای پوست دارند و مثلا نمی‌توان نقش آنها در مبارزه با جوش‌های پوستی را نادیده گرفت.

الکل‌های چرب هم می‌توانند به درمان مشکلات پوست خشک و اگزما کمک کنند چون نوعی لایه مرطوب‌کننده اضافی را به‌وجود می‌آورند. بنابراین باید الکل‌های «بد» را از الکل‌های «خوب» در محصولات مراقبت از پوست جدا کنیم.

 

بعضی از الکل‌های چرب که مثلا از نخل یا روغن نارگیل گرفته می‌شوند، برای افزایش غلظت محصولات به آنها اضافه می‌شوند و پیامدهای بدی برای پوست ندارند.

ترکیباتی مثل ستیل، سترائیل و استئاریل الکل هم حالت نرم‌کننده و مرطوب‌کننده دارند. اما اتانول، متانول و ایزوپروپیل الکل درنهایت باعث خشکی پوست می‌شوند و باید از آنها دوری کرد.

 

متخصصان پوست‌ومو تاکید می‌کنند که افراد دارای پوست شدیدا خشک و حساس یا مبتلا به بیماری‌های التهابی پوست مثل روزاسه باید حتما از این ترکیبات الکلی خشک‌کننده دور بمانند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.