چرا با وجود سالم‌خواری همچنان حس بدحالی داریم؟

آیا برای شما پیش آمده که تصمیم به اصلاح الگوی غذایی خود بگیرید و رژیم‌های سالم‌خواری را شروع کنید اما بعد از شروع سالم‌خواری نه‌تنها احساس خوبی نداشته باشید بلکه بدحالی، افسردگی، نفخ یا بدخلقی به سراغ­تان بیاید؟ اگر اینطور است باید بدانید که شما تنها نیستید و دلیل این اتفاق هم می‌تواند در موارد زیر خلاصه شود.

به گزارش تازه‌نیوز، در ادامه این مطلب به ۴ عادت غذایی اشاره کرده ایم که با وجود داشتن رژیم غذایی سالم، باز هم احتمال بروز بدحالی در شما وجود دارد. این عادت ها عبارتند از:

 

۱. مصرف نکردن قند و شکر
یکی از اولین قدم‌های شروع سالم‌خواری، حذف قند و شکر یا محدودیت مصرف آن در رژیم غذایی است. زمانی که مصرف قند و شکر به‌طور ناگهانی کنار گذاشته می‌شود، سطح ترشح دوپامین به‌عنوان یک هورمون آرامش‌بخش و شادی‌آور در بدن کاهش می‌یابد و همین اتفاق باعث می‌شود که شما بدخلق شوید یا احساس غم، اندوه، افسردگی یا اضطراب پیدا کنید. گاهی اوقات حذف ناگهانی قند و شکر با مختل کردن تعادل میکروبیومی روده، احساس خستگی و حالت تهوع را هم برای شما به‌ همراه می‌آورد. از این‌رو، اگر می‌خواهید رژیم سالم‌خواری داشته باشید، قند و شکر را به‌تدریج در رژیم غذایی خود کاهش دهید و در طول روز هم مقداری از منابع قندی سالم‌تر مانند خرما، عسل و میوه‌های شیرین کمک بگیرید.

 

۲. کاهش مصرف مواد غذایی با منشا حیوانی
اگر به‌طور ناگهانی منابع غذایی حیوانی را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید یا مصرف گوشت‌ها، لبنیات و تخم‌مرغ را شدیدا محدود کنید، سطح دریافت ویتامین B۱۲، ویتامین D و آهن هِم در بدن شما کاهش می‌یابد. همین اتفاق هم می‌تواند خستگی‌های مزمن یا بی‌حالی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین اگر تصمیم به سالم‌خواری گرفته‌اید و می‌خواهید کمتر از منابع غذایی حیوانی استفاده کنید، به‌جای حذف ناگهانی تمامی منابع غذایی حیوانی باید مصرف ماهی، لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی، تخم‌مرغ و گوشت‌های سفید پُرپروتئین اما کم‌چرب مانند سینه مرغ یا سینه بوقلمون را در برنامه غذایی خود داشته باشید. اگر تصمیم دارید که رژیم گیاهخواری را آغاز کنید، حتما به‌منظور پیشگیری از کمبود ویتامین B۱۲ و آهن با یک پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز از مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

 

۳. حذف ناگهانی کافئین
بعضی افراد برای شروع رژیم سالم‌خواری تصمیم می‌گیرند که به‌طور ناگهانی نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای یا قهوه را از رژیم غذایی خود کنار بگذارند. هرچند که کاهش مصرف کافئین، راه خوبی برای پیشگیری از کم‌آبی بدن است اما حذف ناگهانی آن می‌تواند باعث سردرد، بی‌حالی، بدخلقی و تحریک‌پذیری عصبی شود. از این‌رو، شما می‌توانید به‌جای حذف ناگهانی چای یا قهوه، مصرف چای بسیار رقیق یا قهوه رقیق‌شده با آب جوش را به‌صورت محدود در رژیم روزانه خود داشته باشید یا با مصرف یک تکه شکلات تلخ بالای ۷۰ درصد، کمی کافئین به بدنتان برسانید تا دچار عوارض عصبی ناشی از ترک ناگهانی کافئین نشوید.

 

۴. محدود کردن کربوهیدرات‌ها
کربوهیدرات‌ها در گروه درشت‌مغذی‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند با افزایش ترشح هورمون سروتونین یا همان هورمون شادی باعث ایجاد رضایت و خوش‌خلقی شوند. حذف ناگهانی کربوهیدرات‌ها مانند نان، برنج، سیب‌زمینی، ماکارونی یا حتی میوه‌های شیرین از رژیم غذایی، احتمال ابتلا به یبوست، سردرد، مِه مغزی و بی‌حالی را افزایش می‌دهد. هیچ‌کدام از رژیم‌های غذایی استاندارد، توصیه‌ای برای حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی ندارند زیرا بخشی از انرژی مورد نیاز بدن در طول روز باید از طریق مصرف کربوهیدرات‌ها تامین شود. شما می‌توانید به‌جای حذف کربوهیدرات‌ها، مصرف حجم متعادلی از غلات سبوس‌دار، سیب‌زمینی با پوست و میوه‌های تازه را در رژیم غذایی روزانه تان داشته باشید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.