نشانه‌های غیرمعمول کم آبی که باید در مورد آنها بدانید

تشنگی، سردرد و خشکی دهان همه نشانه‌هایی هستند که می‌گویند زمان آن رسیده که به دنبال آب یا نوشیدنی‌های ورزشی با قند کم و الکترولیت بالا بروید. اما نشانه‌های کم آبی همیشه آنقدر واضح نیستند.

به گزارش تازه‌نیوز، کم آبی فقط به این معنی نیست که بدن آب از دست می‌دهد، بلکه به این معنی است که شما الکترولیت‌هایی مانند سدیم، منیزیم و پتاسیم را از دست می‌دهید که همه آنها برای نفس کشیدن، حرکت، صحبت و به طور کلی زنده ماندن نیاز دارید.

بوی بد دهان یک علامت هشدار‌دهنده احتمالی کم آبی است

بزاق دارای خواص ضد‌باکتریایی است، اما کم آبی بدن می‌تواند مانع از تولید بزاق کافی در بدن شود. اگر بزاق کافی تولید نکنید، می‌توانید رشد بیش از حد باکتری در دهان داشته باشید و یکی از عوارض آن بوی بد دهان است.

پوست خشک یا برافروخته می‌تواند از علائم کم آبی بدن باشد

یکی دیگر از علائم کلیدی مرتبط با کم آبی بدن، از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست است. می‌تواند باعث شود که پوست پس از نیشگون گرفتن چروک باقی بماند و مدتی طول بکشد تا به ظاهر طبیعی خود بازگردد.

گرفتگی عضلات یکی از علائم کم آبی بدن است 

یکی از علائمی که باید مراقب آن بود گرفتگی عضلانی است که می‌تواند در حین ورزش به خصوص در هوای گرم رخ دهد. هر چه گرمتر شوید، احتمال گرفتگی عضلانی بیشتر می‌شود، و این ناشی از تاثیر حرارت خالص بر روی عضلات است. تغییرات در الکترولیت‌ها مانند سدیم و پتاسیم می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات نیز شود.

تب و لرز از علائم گرمازدگی هستند که باعث کم آبی بدن می‌شوند.

تعریق بیش از حد همراه با احساس خنکی پوست در هنگام لمس ممکن است نشانه‌ای از گرمازدگی باشد. تب می‌تواند کم آبی بدن را بدتر کند. هر چه تب بالاتر باشد، ممکن است دچار کم آبی شدیدتر شوید. در این مرحله، مهم است که فورا خود را خنک کنید و به پزشک مراجعه کنید.

میل به غذا به خصوص برای شیرینی ممکن است فقط به این معنی باشد که شما تشنه هستید

وقتی کم‌آب هستید، برای اندام‌هایی مانند کبد که از آب استفاده می‌کند، آزاد کردن گلیکوژن (گلوکز ذخیره‌شده) و سایر اجزای ذخایر انرژی‌تان ممکن است دشوار باشد، بنابراین می‌توانید در واقع میل به غذا داشته باشید. 

در حالی که می‌توانید هر چیزی از شکلات گرفته تا میان‌وعده‌های نمکی میل کنید، اما هوس خوردن شیرینی‌ها رایج‌تر است زیرا بدن ممکن است در تجزیه گلیکوژن برای آزاد کردن گلوکز به جریان خون برای استفاده به عنوان سوخت مشکل داشته باشد.

سردرد می‌تواند نشانه‌ای باشد که شما باید آب بیشتری بنوشید

حتی کم آبی خفیف می‌تواند باعث سردرد شود. اگرچه عوامل مختلفی علاوه بر آن می‌تواند باعث سردرد شود، نوشیدن یک لیوان پر آب و ادامه نوشیدن مایعات بیشتر در طول روز راهی آسان برای کاهش درد است، اگر در واقع کم آبی علت باشد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.