روایت اشپیگل از تاثیرات ویرانگر تحریم بر بازار هنر ایران

نشریه آلمانی اشپیگل طی گفتگو با تعدادی از هنرمندان و گالری داران ایرانی به تاثیرات همزمانی کرونا و تحریم ها، بر بازار هنر ایران پرداخت.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، اشپیگل آلمان در مطلبی به تشریح فضای حاکم بر بازار هنر در ایران پرداخته نوشته است: چند سالی است که شاهد صفاری، مدیر گالری “اینجا” در مرکز تهران به نمایش و ترویج آثار هنرمندان جوان ایرانی می پردازد. هدف وی این است که کار آنها به صورت حرفه ای ارائه شود و نقاشان و مجسمه سازان با مجموعه داران بین المللی ارتباط بگیرند.

 

تنها یک دهم گالری‌ها فعال است

بازار هنر ایران، بیشترین ضربه را از تجریم‌ها می‌خورد. برای صفاری، تحریم های ترامپ به این معنی است که او اکنون فقط می تواند این آثار را از مسیرهای میانبر به خارج از کشور منتقل کند. در نتیجه، بر بازار هنر ایران رکود حاکم شده است. علاوه بر آن، در ایران بحران کرونا بسیار شدید است. بیش از 50 هزار نفر تاکنون بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. هم اکنون از حدود 120 گالری در تهران، فقط حدود ده گالری باز هستند.

سهند حسامیان، هنرمند می گوید: بسیاری از هنرمندان طی ماه های گذشته هیچ اثری نفروخته اند. صحنه هنری راکد است و ما بحرانی پرتلاطم را تجربه می کنیم. من سعی دارم از این فرصت به طور سازنده استفاده کنم. من به اندازه ای پس انداز دارم که بتوانم از آن استفاده کرده و به کار خود ادامه دهم. تعداد کمی چنین امکانی دارند. این ویروس همانند یک معلم است. این وقفه به من می آموزد بین چیزهایی که بدانها نیاز دارم و چیزهایی که ندارم تفاوت قائل شوم.”

تحریم و کرونا توامان هنر ایران را تحت فشار قرار دادند

هنر ایران به شدت تحت تاثیر شرایط ویژه کشور است. شاهد صفاری می گوید: اکنون همزمانی کرونا و تحریم ها زندگی ما را در اینجا بسیار دشوار کرده است. ما سعی می کنیم از لحاظ مالی به هنرمندانمان کمک کنیم تا بتوانند روی پروژه های خود کار کنند. اما تورم وحشتناک و نرخ بی ثبات دلار همه چیز را دشوار می کند. من نمی دانم چه مدت می توانیم بدون سفر و حضور در صحنه هنر بین المللی، این وضعیت را ادامه دهیم.

به دلیل مقررات منع رفت و آمد، ما نمایشگاه های آنلاین بدون بازدیدکننده را آغاز کرده و حتی برخی آثار را فروختیم. اما اکنون انتقال پول نیز به یک کابوس تبدیل شده، زیرا بانک های ما دیگر برای تجارت بین المللی مورد تایید نیستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.