۴ نکته برای خنک نگه داشتن پوست و بدن در تابستان

گرمایی که در تابستان با آن مواجه می‌شویم، قطعا برای سلامتی، شرایط بدنی و پوست ما خوب نیست. با این‌که نمی‌توانیم خودمان را در فصل تابستان همیشه در خانه حبس کنیم، اما قطعا می‌توانیم از ترفندهای مختلف برای خنک ماندن کمک بگیریم و با همین ترفندها نیز از سلامت پوست و بدنمان محافظت کنیم.

۱. غذا خوردن فصلی را جدی بگیرید 

بدن ما در طول تابستان به‌طور طبیعی به غذاهایی تمایل دارد که سرشار از آب و ترکیبات آبدار هستند. بنابراین حتما مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزیجات گوناگون مثل انواع توت‌ها، گیلاس و آلبالو، گوجه‌فرنگی، انواع هلو، هندوانه، ملون‌ها و… را به رژیم غذایی تابستانی اضافه کنید.

این مواد غذایی آبدار و جذاب، کالری کمی دارند و مقادیر زیادی از ویتامین‌ها مثل ویتامین A و C و همچنین مواد معدنی مختلف مثل پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مثل لیکوپن و بتاکاروتن و همچنین آب فراوان را وارد بدن می‌کنند.

۲. آبرسانی به بدن را در اولویت قرار دهید 

آبرسانی به بدن و حفظ تعادل آب در بدن، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در فصل تابستان است که دمای بدن را در سطح مطلوب نگه می‌دارد. بنابراین روزانه باید مقدار زیادی آب ساده بنوشید و علاوه بر نوشیدن آب ساده، دیگر نوشیدنی‌های آبرسان و حاوی ترکیبات الکترولیت را هم به رژیم غذایی اضافه کنید.

شربت‌های خانگی کم‌شیرین که با استفاده از آب لیموترش تازه تهیه می‌شوند هم گزینه مناسبی برای روزهای تابستانی هستند و به‌سادگی می‌توانند جایگزین نوشابه‌های شیرین و گازدار شوند. علاوه بر این، میزان مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را هم باید در فصل تابستان کاهش دهید.

۳. با آب خنک دوش بگیرید 

اگر ساعات زیادی از روز را بیرون از خانه سپری می‌کنید یا این‌که ذاتا خیلی عرق می‌کنید، می‌توانید روزانه ۲ بار با آب خنک دوش بگیرید. دوش گرفتن با آب خنک هم دمای بدن را کاهش می‌دهد و هم احساس شادابی و طراوت مطلوبی را در ما به‌وجود می‌آورد.

در صورت امکان هم بهتر است که فعالیت‌های ورزشی آب‌محور مثل شنا کردن در استخرهای سرپوشیده یا ایروبیک آبی را به برنامه تابستانی خودتان اضافه کنید. این ورزش‌ها هم اثرات خوبی برای سلامت قلبی‌ـ‌عروقی دارند و هم دمای بدن را کاهش می‌دهند، بدون این‌که فشار اضافی و شدیدی به بدن وارد کرده باشند.

۴. پوشیدن لباس مناسب و استفاده از تهویه مناسب در خانه 

انتخاب لباس‌های مناسب و سازگار با فصل تابستان و همچنین داشتن دستگاه‌های باکیفیت برای تهویه هوای خانه، دو عامل مهمی هستند که می‌توانند به حفظ سلامتی پوست و بدن و همچنین خنک نگه داشتن بدن کمک کنند.

لباس‌های سازگار با فصل تابستان قطعا باید سبک، شل و آزاد باشند و همچنین از پارچه‌هایی ساخته شده باشند که فضای تنفس را برای پوست باز می‌گذارند. بنابراین در فصل تابستان باید از پوشیدن لباس‌هایی که الیاف مصنوعی یا پلاستیکی دارند، خودداری کنید. داشتن دستگاه تهویه باکیفیت برای فضای خانه هم به گردش هوای مطلوب و خنک کمک می‌کند و خطر خستگی ناشی از گرما را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.