چگونه کودکان دوساله‌ دردسرساز را کنترل کنیم؟

اگر فرزند خردسال داشته باشید، احتمالا می‌دانید که ورود بچه‌ها به حدود سن 2 سالگی با چه دردسرهای بزرگ و خاصی همراه است.

به گزارش تازه‌نیوز، بعضی از متخصصان از عبارت «دو ساله‌های وحشتناک یا دردسرساز» برای توصیف این دوره سنی و چالش‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند. اما دو ساله‌های دردسرساز چه نشانه‌هایی دارند و چگونه می‌توان مشکلات و چالش‌های آنها را کنترل کرد؟

دو ساله‌های دردسرساز چه نشانه‌هایی دارند؟

یکی از نشانه‌های واضح ورود بچه‌ها به دوره دوسالگی دردسرساز، این است که بچه‌ها مکررا از انجام کارهایی که شما از آنها می‌خواهید، خودداری می‌کنند. درواقع این بچه‌های خردسال به بیشتر کارهای ساده مثل درخواست لباس پوشیدن، غذا خوردن یا خاوبیدن هم «نه» می‌گویند.

 

گذشته از اینها، دو ساله‌های دردسرساز به‌خاطر نارضایتی‌های ظاهرا کوچک و ناچیز هم شروع به بدخلقی و ناراحتی می‌کنند. حتی ممکن است که این بچه‌ها عمدا از دنبال کردن روتین‌های ساده روزانه خودداری کنند و رفتارهای نامناسبی را از خود بروز دهند، مثل گاز گرفتن، پرت کردن اشیا و خراب کردن اسباب‌بازی‌ها.

 

بهترین راهکارها برای کنترل کردن دو ساله‌های دردسرساز

۱. انتظارات و توقعات خودتان را تعدیل کنید

والدین در درجه اول باید انتظارات و توقعات واقع‌بینانه و منصفانه‌ای نسبت به بچه‌های دو ساله داشته باشند. این‌که بچه دو ساله می‌تواند کم‌کم راه برود، صحبت کند یا غذا بخورد، به این معنا نیست که او برای پیروی از دستورالعمل‌های پیشرفته آماده شده است. بنابراین ابتدا درجه سختگیری خودتان را متعادل کنید.

 

۲. برنامه رفتاری مشخص و مناسبی داشته باشید

داشتن یک برنامه رفتاری واضح و مشخص برای پاداش دادن به رفتارهای مثبت بچه‌های دو ساله و همچنین رسیدگی به رفتارهای نامناسب و منفی این بچه‌ها ضروری است. یک پاداش مناسب برای بچه‌ها، تحسین کردن آنها در زمان انجام دادن رفتارهای مثبت است. گاهی اوقات هم لازم است که بچه‌ها را از موقعیت‌های ناایمن یا مخرب دور کنید و از همین طریق به رفتار منفی آنها واکنش نشان بدهید. برخورد صحیح والدین با رفتارهای مثبت و منفی بچه‌های دو ساله کم‌کم به آنان می‌آموزد که کدام رفتارها پذیرفتنی و کدام رفتارها ناپذیرفتنی هستند، درحالی که شیوه‌های کنترل احساسات را هم به آنها می‌آموزد.

 

۳. روتین روزانه مشخصی را برای بچه‌ها در نظر بگیرید

متخصصان می‌گویند که والدین باید روتین روزانه بچه‌ها را طوری تنظیم کنند که مانع از بروز رفتارهای منفی در آنها شوند؛ یعنی برنامه‌های روزانه بچه‌ها باید از نظر زمانی و موقعیتی به گونه‌ای تنظیم شود که قبل از شروع بدخلقی و ناراحتی، آنها وارد یک بخش دیگر از برنامه روزانه شوند. تنظیم اوقات چرت زدن و خوابیدن روزانه برای بچه‌های دو ساله می‌تواند اضطراب آنها را کاهش دهد و احتمال بروز بدخلقی را در آنها کم کند.

 

۴. انتخاب‌های مشخصی را در اختیار بچه‌ها بگذارید

گاهی اوقات بهتر است که والدین، دو یا سه گزینه مشخص را در اختیار بچه‌های دو ساله بگذارند و از آنها بخواهند که خودشان گزینه دلخواه را از بین آنها انتخاب کنند. این کار هم احساس استقلال به آنها می‌دهد و هم کنترل والدین بر روند زندگی آنها را حفظ می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توانید به بچه‌های دو ساله بگویید که برای میان‌وعده عصرگاهی بین سیب، موز یا پرتقال باید یکی از آنها را انتخاب کنند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.