از دست دادن شنوایی و وزوز گوش از علائم کمتر شناخته شده کووید۱۹ هستند

مشخص شده است که کووید۱۹ فقط یک بیماری تنفسی نیست. این بیماری علاوه بر ریه‌ها، قلب، مغز، ماهیچه‌ها، دستگاه گوارش و سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، در موارد نادر، افراد کم شنوایی را به عنوان علامت آن تجربه می‌کنند، در حالی که دیگران ماه‌ها یا سال‌ها بعد به‌عنوان علامت کووید طولانی‌مدت دچار اختلال می‌شوند. مسائلی از اختلال شنوایی تا صداهای غرش یا وزوز در گوش متغیر است.

ابتلا به هر ویروسی، از جمله ویروس کرونا که باعث کووید۱۹ می‌شود، می‌تواند شما را در معرض خطر کم شنوایی قرار دهد. به این دلیل است که هنگامی که یک ویروس وارد بدن می‌شود، شروع به تکثیر می‌کند و می‌تواند این کار را در داخل اعصاب خاصی انجام دهد.

یکی از این عصب‌ها عصب حلزونی است که از ساقه مغز تا گوش داخلی می‌رود. التهاب ناشی از ویروس می‌تواند مستقیماً به عصب آسیب برساند یا به دلیل اینکه عصب در داخل یک تونل کوچک استخوانی قرار دارد، تورم اطراف عصب می‌تواند باعث آسیب شود.

از دست دادن شنوایی ناشی از کووید۱۹ می‌تواند شامل مشکلات شنوایی خفیف باشد که در آن صداهای ملایم به سختی قابل تشخیص هستند. مشکلات متوسط که در آن حجم عادی گفتار نامحسوس است و کاهش شنوایی شدید یا عمیق در جایی که گفتار و صداها قابل شنیدن نیستند.

خبر خوب این است که کاهش شنوایی ناشی از ویروس در طول دوره اولیه کووید۱۹ میزان بهبودی کامل بالایی دارد. اگر سریعاً به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کنید، به طور ایده‌آل ظرف دو روز اما قطعاً ظرف یک ماه به احتمال بیش از ۶۰ درصد تمام یا بیشتر شنوایی‌ برگشت می‌کند.

کاهش شنوایی ناگهانی ممکن است در ماه‌ها و سال‌ها پس از بهبودی فردی از مرحله به اصطلاح حاد کووید۱۹ رخ دهد. این امر کم شنوایی را به نشانه کووید طولانی مدت تبدیل می‌کند. در بسیاری از موارد، کووید۱۹ احتمالاً جدول زمانی مشکلات شنوایی را که یک فرد قبلاً در حال ایجاد آن بوده است، تسریع می‌کند.

از دست دادن شنوایی که فوراً با استروئیدها درمان نمی‌شود یا به این درمان پاسخ نمی‌دهد، احتمالاً دائمی است. در این مورد، پزشکان به طور کلی سمعک را توصیه می‌کنند.

وزوز صدایی ثابت در یک یا هر دو گوش است که می‌تواند شبیه وزوز، فریاد، غرش موتور، باد شدید یا سایر صداهای مخرب باشد و می‌تواند برخی از افراد را ناتوان کند و پس از کووید۱۹ حتی بیشتر از کاهش شنوایی رخ می‌دهد و ۴.۵ درصد از بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگرچه دلایل آن نامشخص است، اما احتمالاً با کاهش شنوایی مرتبط است. در برخی موارد، وزوز گوش که پس از واکسیناسیون کووید۱۹ ظاهر می‌شود، خودبه‌خود بهتر می‌شود. اگر اینطور نباشد، درمان مانند بیماری ناشی از خود ویروس است: حواس‌پرتی از طریق صداهای خارجی یا سمعک.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.