آیا زمان آن رسیده تا دوباره ماسک بزنیم؟

در حالی که شاخص‌های کلی کووید۱۹ نسبت به سال گذشته بسیار پایین‌تر است، برخی از سازمان‌ها خطر نمی‌کنند و دوباره دستور ماسک زدن داده‌اند.

حمید بهشتی: این امر در حال حاضر مخصوصا مفید است، زیرا واکسن‌های به‌روز شده که بهتر در برابر زیرشاخه‌های جدیدتر و قابل انتقال‌تر اومیکرون مانند EG.5 محافظت کنند، تا زمانی که کمیته مشورتی سازمان بین‌المللی بهداشت و دارو در مورد شیوه‌های ایمن سازی در ۱۲ سپتامبر تشکیل شود، در دسترس نخواهد بود.

تحقیقات نشان داده است که افراد واکسینه شده هنوز هم می‌توانند کووید19 را منتشر کنند، اما کسانی که واکسن‌های به‌روز دارند بهتر در برابر بیماری شدید محافظت می‌شوند.

بازگشت این اقدامات احتیاطی قابل انتظار است، به ویژه در شرایطی که افراد در نزدیکی یکدیگر و نزدیک به افراد آسیب‌پذیر در برابر عفونت قابل توجه هستند مانند مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی و افرادی که دارای سرکوب سیستم ایمنی هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

افرادی که در مناطقی با نرخ انتقال بالا زندگی می‌کنند ممکن است بخواهند دوباره ماسک بپوشند. و در شهر‌هایی با سطوح بالای پذیرش در بیمارستان توصیه می‌شود که از ماسک‌های با کیفیت بالا استفاده کنند و از تجمعات بزرگ در داخل خانه خودداری کنند. فضاهای سرپوشیده شلوغ که بیشتر خطر ابتلا به کووید19 را به همراه دارند شامل حمل‌و‌نقل عمومی، فروشگاه‌ها، دفاتر و مکان‌های تفریحی می‌شود.

در مقایسه با زمان شروع همه‌گیری، ماسک‌های صورت باکیفیت‌تر و راحت‌تر در دسترس هستند. محصولات پارچه‌ای با بافت آزاد کمترین محافظت را ارائه می‌کنند، در حالی که محصولات ریز‌بافته لایه‌ای محافظت بیشتری را ارائه می‌کنند. ماسک‌های جراحی یکبار مصرف مناسب هستند و KN95 محافظت بیشتری را ارائه می‌دهد.

با این حال، حتی بهترین ماسک‌ها نیز در صورت استفاده نادرست، محافظت کمی دارند. بهترین ماسک، ماسکی است که به طور مداوم از آن استفاده کنید. 

اینکه چقدر در هفته‌ها و ماه‌های آینده به محافظت نیاز خواهیم داشت، ممکن است تا حد زیادی به شدت و قدرت سویه‌های ویروس در حال گردش بستگی داشته باشد. در این مرحله ناشناخته باقی‌مانده است.

واقعاً نمی‌دانیم که در زمستان آینده چه چیزی را باید انتظار داشته باشیم، اما می‌دانیم که برای انجام اقداماتی که برای محافظت از خود و جوامع نیازمندیم، منطقی است که باید به اقدامات هر فردی تکیه کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.