چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

والدین کودکان، اغلب با عصبانیت‌ها و نگرش‌های دوران کودکی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر شما یکی از آن‌ افراد هستید، ما به شما کمک خواهیم کرد تا چگونگی رفتار با یک کودک لجباز را بیاموزید.

الهه کاکائی: لجبازی در کودکان امری طبیعی است، اما این از مشکلات والدین کم نمی‌کند و باید با آن مقابله کنند.

نکاتی که می‌تواند به مقابله با کودکان لجباز کمک کند:

ممکن است کودک نوپای لجبازی داشته ‌باشید که از ماندن در گهواره خود خودداری کند یا هر بار که سعی می‌کنید به او غذا بدهید قاشق غذای خود را کنار بگذارد. همچنین امکان دارد یک کودک شش ساله لجباز داشته ‌باشید که اصرار دارد هر روز یک‌دست لباس پوشیده و پاهای خود را به زمین بکوبد تا از هر قانون یا دستوری که به او می‌دهید سرپیچی کند. در صورتی که این رفتار مشکلات یا نگرانی‌های قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند، درخواست مشاوره و راهنمایی از یک روانشناس کودک یا سایر متخصصان حوزه سلامت روان، ممکن است برای شما مفید باشد.

 

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند هنگام برخورد با لجبازی کودک کاربردی واقع شود:

 

۱. سعی کنید به فرزندتان گوش بدهید

ارتباط، یک تبادل دو طرفه است. اگر می‌خواهید فرزندتان به حرف‌های شما گوش کند، ابتدا شما باید به حرف‌های او گوش دهید. کودکان لجباز ممکن است نظرات فراوان داشته و تمایل به بحث و جدل داشته‌ باشند.

 

۲. با کودکان لجباز ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را مجبور نکنید

وقتی بچه‌ها را مجبور به انجام کاری می‌کنید، آنها تمایل دارند که عصیان کرده و هر کاری که نباید انجام می‌دهند. اصطلاحی که این رفتار را به بهترین شکل تعریف می‌کند، اراده متقابل است که یک ویژگی رایج کودکان لجباز است. این رفتار ضداراده غریزی بوده و تنها محدود به کودکان نیست. بهتر است با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید.

 

۳. به آن‌ها گزینه‌ ارائه کنید

کودکان لجباز ممکن است ذهنیت مخصوص خود را داشته و همیشه دوست نداشته‌ باشند که به آن‌ها بگویید چه کاری انجام دهند. اگر به کودک لجباز چهار ساله خود بگویید که باید تا ساعت ۹ شب در رختخواب باشد، تنها چیزی که از او دریافت خواهید کرد یک پاسخ “نه!” است یا اگر به کودک پنج ساله سرسخت خود بگویید که اسباب‌بازی انتخابی شما را بخرد، آن‌ را نمی‌خواهد.

به فرزندان خود پیشنهاد بدهید، نه اینکه به آن‌ها دستور دهید. به جای اینکه به آن‌ها بگویید به رختخواب بروند، از آن‌ها بپرسید که آیا می‌خواهند قبل از خواب یکی از دو داستان پیشنهاد شده را بخوانند.

 

۴. آرامش خود را حفظ کنید

فریاد زدن بر سر کودکی که نافرمانی کرده و جیغ می‌زند، مکالمه معمولی بین والدین و کودک را به یک مسابقه فریاد تبدیل می‌کند. کودک لجباز ممکن است پاسخ شما را به‌عنوان دعوتی برای مبارزه کلامی تلقی کند. این مساله فقط اوضاع را بدتر کرده و به شما بستگی دارد که به‌عنوان بزرگسال، مکالمه را به یک نتیجه عملی هدایت کنید. به فرزندتان کمک کنید نیاز به انجام کاری یا رفتاری خاص را درک کند.

 

۵. به آنها احترام بگذارید

اگر چیزی را به فرزندتان تحمیل کنید، به احتمال زیاد آن را نمی‌پذیرد. پس بهتر است سعی کنید به نظرات او احترام گذاشته و از اعمال زور پرهیز کنید.

 

۶. مذاکره کنید

گاهی لازم است با فرزندان خود مصالحه و مذاکره کنید. آن‌ها معمولا وقتی به آنچه خواسته‌اند، دست نمی‌یابند دست به کار می‌شوند. اگر می‌خواهید فرزندانتان به حرف شما گوش دهند، باید بدانید چه چیزی آن‌ها را از انجام این کار باز می‌دارد.

 

۷. با آن‌ها کار کنید

کودکان لجباز یا با اراده به نحوه برخورد شما با آن‌ها بسیار حساس هستند، بنابراین مراقب لحن، زبان بدن و واژگانی که استفاده می‌کنید، باشید.

 

۸. محیطی مناسب در خانه ایجاد کنید

کودکان از طریق مشاهده و تجربه یاد می‌گیرند. اگر ببینند که پدر و مادرشان مدام دعوا می‌کنند، یاد می‌گیرند که از آن‌ها تقلید کنند. اختلاف زناشویی بین والدین می‌تواند باعث ایجاد یک محیط استرس‌زا در خانه شده و بر روحیه و رفتار کودکان تاثیر بگذارد.

 

۹. دیدگاه کودک را درک کنید

برای درک بهتر رفتار کودک لجباز خود، سعی کنید از منظر او به موقعیت نگاه کرده و همدلی را تمرین کنید.

 

۱۰. رفتار مثبت را تقویت کنید

مواقعی پیش می‌آید که نمی‌دانید برای کنترل خشم و رفتار پرخاشگرانه کودکان لجباز چه کنید. اگر بدون فکر واکنش نشان دهید، ممکن است نگرش منفی نسبت به مشکل ایجاد کرده و حتی ناخواسته رفتار منفی آن‌ها را تقویت کنید. راه‌های عملی برای برخورد با کودکان لجباز را کشف کنید. ایده‌ها و تاکتیک‌های ضروری برای مدیریت موثر رفتارهای چالش‌برانگیز و ایجاد یک فضای حمایتی و سازنده را بیاموزید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.