رایج‌ترین باورهای غذایی که واقعیت دارند!

درباره الگوها و مواد غذایی مختلف، باورهای مختلفی در میان مردم وجود دارند. بعضی از این باورها نادرست هستند و برخی از آنها هم واقعیت دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، به‌عنوان مثال، یک باور تغذیه‌ای رایج می‌گوید که رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای بهبودبخشی به عملکردهای مغزی و خلق‌وخوی افراد مفید است. این باور در گروه باورهای غذایی صحیح جای می‌گیرد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌دلیل داشتن میوه‌ها و سبزی‌های فراوان، غلات کامل، حبوبات و چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون می‌تواند با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن به بهبود عملکردهای مغزی کمک کند و خطر ابتلا به افسردگی، زوال شناختی و آلزایمر را کاهش بدهد.

در ادامه این مطلب به بررسی ۴ باور غذایی رایج اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

 

۱. نقش مثبت چای سبز در بهبودبخشی به متابولیسم بدن
حتما همه شما شنیده‌اید که مصرف چای سبز می‌تواند به تسریع فرایندهای لاغری کمک کند. واقعیت این است که چای سبز مستقیما باعث لاغری نمی‌شود اما با افزایش میزان سوخت‌وساز در بدن می‌تواند به بهبود عملکرد متابولیسم کمک کند و درنهایت در کنار رژیم غذایی و ورزش، سرعت روند کاهش وزن را افزایش بدهد. البته به یاد داشته باشید که مصرف چای سبز زمانی در فرایند کاهش وزن اثرگذاری مطلوب دارد که شما یک رژیم غذایی اصولی و سلامت‌محور داشته باشید و حداقل ۳۵ تا ۵۰ دقیقه هم در طول روز ورزش کنید.

 

۲. تاثیر مثبت جودوسر در مدیریت قند خون
یکی دیگر از باورهای تغذیه‌ای صحیح، تاثیر استفاده منظم از جو دوسر بر تنظیم قند خون است. جو دوسر درواقع حجم بالایی از فیبرهای غذایی محلول را درون خود جای داده است. از این‌رو، مصرف منظم جو دوسر می‌تواند هم به تنظیم سطح قند خون کمک کند و هم نقش مثبتی در جلوگیری از افزایش کلسترول و چربی بد خون (LDL) داشته باشد. اگر بتوانید هفته‌ای حداقل ۲ مرتبه جو دوسر مصرف کنید، به تقویت سیستم گوارشی­تان هم کمک بسزایی کرده‌اید.

 

۳. تاثیر مثبت استفاده از زنجبیل بر کاهش حالت تهوع
زنجبیل دارای ترکیبات ضدالتهابی بسیار قدرتمندی است که همگی می‌توانند با کاهش شدید سطح التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن و همچنین بهبودبخشی به عملکردهای سیستم گوارشی، نقش مثبتی در کاهش بعضی از مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع داشته باشند (مخصوصا در دوران بارداری یا در طول شیمی‌درمانی). شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص ضدتهوع زنجبیل، این خوراکی را در قالب چاشنی به انواع غذاها اضافه کنید یا این‌که با کمک زنجبیل، یک دمنوش پاییزی یا زمستانی خوشطعم تهیه کنید.

 

۴. نقش مثبت پرتقال در پیشگیری از سرماخوردگی
یکی دیگر از باورهای تغذیه‌ای قدیمی، این است که مصرف پرتقال یا دیگر انواع مرکبات در پاییز و زمستان از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. پرتقال حجم بسیار بالایی از آنتی‌اکسیدان قوی با نام ویتامین C را در خود جای داده است. دریافت منظم و روزانه ویتامین C می‌تواند از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی یا ویروسی فصلی را کاهش بدهد. از طرف دیگر، در صورت بروز سرماخوردگی هم مصرف خوراکی‌های ویتامین C به شل شدن مخاط و رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند و درنهایت با کاهش سطح التهاب در بدن می‌تواند طول دوره درمان سرماخوردگی را کاهش بدهد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.