نکاتی برای مراقبت از همسر مبتلا به آلزایمر و خودتان

بیماری آلزایمر یک شکل پیشرونده از زوال عقل است که بر تفکر، حافظه، رفتار، شخصیت و موارد دیگر تاثیر می‌گذارد. تشخیص آلزایمر می‌تواند آغاز فصل جدیدی از زندگی برای فرد مبتلا و نزدیکان او باشد. نقش همسران افراد مبتلا می‌تواند به مراقب تغییر کند که مجموعه‌ای از چالش‌ها را به همراه دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، درحالی‌که بیماری آلزایمر پیشرفت می‌کند و علائم آن شدیدتر می‌شود، ممکن است فرد در انجام کارهای روزمره به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. این بیماری می‌تواند بر حرکات فیزیکی و توانایی او در تفکر یا استفاده از حافظه تاثیر بگذارد و ممکن است موارد زیر مفید باشد:

• برچسب‌ها و یادآوری‌ها برای موارد مهم مانند داروها یا خطرات خانگی مانند پاک‌کننده‌ها

• وسایل کمکی دسترسی فیزیکی مانند رمپ‌ها یا دستگیره‌های در که به راحتی باز می‌شوند

• یک رژیم غذایی متعادل سرشار از سبزیجات و سایر غذاهای ضد‌التهابی

• لباس‌ها و وسایل مراقبت شخصی که برای تحرک کم طراحی شده‌اند

• زندگی در محله‌ای بدون ترافیک سنگین و با قابلیت پیاده‌روی زیاد

• یک برنامه منظم برای دیدن دوستان و خانواده

این بیماری می‌تواند زندگی همه افراد درگیر را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل است که حمایت می‌تواند بخش مهمی از مراقبت باشد و به اشکال مختلفی مانند مالی، اجتماعی، پزشکی و موارد دیگر ارائه می‌شود. گاهی اوقات این حمایت مانند تماس با یکی از دوستان یا اعضای خانواده برای کمک بیشتر در کارهای روزانه مانند خرید و آشپزی است.

احتمال بیشتری وجود دارد که همسران افراد مبتلا به این بیماری دچار استرس، اضطراب و افسردگی شوند. در اینجا چند نکته بیان شده که می‌توانید برای مراقبت از سلامت خود در حین مراقبت از همسر انجام دهید:

• مراقب خود باشید: اگر از سلامت جسمانی خود حمایت نکنید، حمایت از سلامت عاطفی شما دشوار است. خواب کافی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و حرکت مکرر بدن تنها چند راه برای مراقبت از بدن و ذهن هستند.

• 
برای کاهش استرس خود تمرین کنید: مراقبت تمام‌وقت می‌تواند استرس‌زا باشد، بنابراین مهم است که زمانی را برای فعالیت‌هایی که می‌توانند استرس شما را کاهش دهند، اختصاص دهید. نه تنها می‌تواند به کاهش استرس و بهبود سلامت شما کمک کند، بلکه این امکان را می‌دهد که بهتر از عزیزتان مراقبت کنید.

• 
زمانی را برای لذت بردن از سرگرمی‌ها اختصاص دهید: به عنوان یک مراقب، ممکن است متوجه شوید که سرگرمی‌ها و فعالیت‌های شما ممکن است تمرکز شما در مراقبت از همسرتان را از بین ببرد. اما یکی از راه‌هایی که می‌توانید در این مدت خود را پرورش دهید، برقراری ارتباط مجدد با سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی است که از آن لذت می‌برید چه به تنهایی و چه با دوستانتان.

• با پشتیبانی خود ارتباط برقرار کنید: هیچ‌کس نباید پس از تشخیص بیماری آلزایمر به تنهایی به زندگی خود ادامه دهد. فرقی نمی‌کند با دوستانتان، گروه‌های حمایتی یا متخصصان سلامت روان ارتباط برقرار کنید، سعی کنید در صورت نیاز به سیستم پشتیبانی خود تکیه کنید.

• به تعطیلات بروید: هر کسی سزاوار زمان کمی برای تمرکز روی خود و استراحت است پس به سفر بروید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.