۶ راز غذایی نواک جوکوویچ، تنیس‌باز برتر جهان

تمرین زیاد، اعصاب فولادی و رژیم غذایی خاص جزو مهم‌ترین عواملی هستند که در کسب 13 جایزه بزرگ رقابت‌های جهانی تنیس برای نواک جوکوویچ نقش داشته‌اند. تغذیه قهرمانان ورزشی همیشه مورد توجه بخش زیادی از مردم جهان بوده است و نکات تغذیه‌ای خاصی که این ورزشکاران موفق رعایت می‌کنند، همیشه می‌تواند راهنمای خوبی برای دیگر انسان‌ها باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر می‌خواهید بدانید که نواک جوکوویچ دقیقا چه رژیم تغذیه‌ای خاصی را دنبال می‌کند، قطعا ادامه این مطلب برای شما جالب خواهد بود.

 

۱. شروع صبح با نوشیدن آب
اولین کار نواک جوکوویچ بعد از بیدار شدن در ساعات صبح، نوشیدن یک لیوان آب ساده هم‌دمای محیط است. او می‌گوید که بدنش بعد از ۸ ساعت خواب شبانه به آبرسانی نیاز دارد تا بتواند فرایندهای ترمیمی و عملکردهای طبیعی‌اش را شروع کند. البته او از نوشیدن آب یخ خودداری می‌کند زیرا بدن پس از دریافت آب یخ باید خون بیشتری را به دستگاه گوارش بفرستد تا بتواند دمای آب را تنظیم کند.

 

۲. مصرف مقداری عسل
دومین کاری که نواک جوکوویچ انجام می‌دهد، خوردن ۲ قاشق غذاخوری کامل از عسل کاملا طبیعی است. او عسل‌های تیره‌ای که زنبورها با استفاده از شهد درخت چای به‌وجود آورده‌اند را ترجیح می‌دهد. این نوع از عسل‌های تیره دارای خواص ضدباکتریایی بیشتری نسبت به عسل‌های معمولی هستند و همین نکته باعث می‌شود که نواک جوکوویچ علاقه زیادی به این عسل‌ها داشته باشد.

 

۳. مصرف یک صبحانه باکیفیت
نواک جوکوویچ بعد از انجام دادن حرکات کششی یا تمرینات سبک، برای مصرف یک صبحانه باکیفیت آماده می‌شود. کاسه صبحانه نواک جوکوویچ براساس این ترکیبات شکل می‌گیرد؛ غلات صبحانه کامل، یک مشت بسته از مغزهای خام مثل بادام، گردو و بادام زمینی، مقداری دانه آفتابگردان یا کدو، میوه‌های خرد شده مثل موز و انواع توت‌ها، یک اسکوپ کوچک از روغن نارگیل باکیفیت (به‌خاطر داشتن الکترولیت‌ها و املاح) و شیر برنج، شیر بادام یا شیر نارگیل

 

۴. صبحانه شماره ۲
گاهی اوقات نواک جوکوویچ از یک صبحانه شماره ۲ هم استفاده می‌کند. این صبحانه ۲۰ دقیقه بعد از صبحانه اول مصرف می‌شود و حاوی نان تست سبوس‌دار، ماهی تن و مقداری آووکادو است. البته مصرف این صبحانه شماره ۲ بعد از صبحانه اول فقط به ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌شود.

 

۵. یک ناهار سرشار از کربوهیدرات‌های باکیفیت
ناهارهای نواک جوکوویچ معمولا از ماکارونی ساده و همراه با سبزیجات شکل می‌گیرند. او ماکارونی برپایه کینوا یا گندم سیاه را ترجیح می‌دهد، درحالی که در بین سبزیجات هم به فلفل دلمه‌ای رست‌شده، گوجه فرنگی تازه، خیار، بروکلی، گل کلم، لوبیا سبز و هویج علاقه دارد. روغن زیتون فرابکر و مقدار بسیار کمی نمک هم به این ترکیبات اضافه می‌شوند. در مواقعی که نواک جوکوویچ بخواهد تمرینات سنگین داشته باشد یا در حوالی ساعت ۳ ظهر وارد یک بازی حرفه‌ای شود، مواد غذایی پروتئینی باکیفیت را هم به این ماکارونی یا پاستا اضافه می‌کند. برای مثال، تخم‌مرغ می‌تواند گزینه پروتئینی مناسبی باشد.

 

۶. یک شام پروتئینی
نواک جوکوویچ در وعده شام به مصرف مواد غذایی پروتئینی باکیفیت مثل گوشت قرمز کاملا بدون چربی یا ماهی‌های مختلف علاقه دارد اما به‌هیچ‌وجه این غذاها را سرخ نمی‌کند. او روش گریل را برای آماده‌سازی این غذاها ترجیح می‌دهد و آنها را با سبزیجات گریل‌شده یا بخارپز ترکیب می‌کند. گاهی اوقات هم مقداری نخود یا عدس به این ترکیبات اضافه می‌کند تا یک شام پروتئینی عالی داشته باشد.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.