علل دیابت شکننده و نحوه مدیریت آن

دیابت شکننده که دیابت حساس نیز نامیده می‌شود، دیابت نوع 1 است که کنترل آن سخت است. با نوسانات مکرر و شدید در سطح قند خون مشخص می‌شود که از هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) تا هیپوگلیسمی (افت قند خون) متغیر است.

به گزارش تازه‌نیوز، ممکن است توسط عوامل متعددی از جمله عوارض جسمی یا مسائل روانی مانند افسردگی یا استرس ایجاد شود. استرس میتواند مقاومت حاد و موقتی به انسولین ایجاد کند که در آن بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهد و پیش‌بینی دوز را دشوار می‌کند.

 هم‌چنین ممکن است به دلیل تغییر هضم در نتیجه شرایطی مانند بیماری سلیاک یا سوء‌جذب ایجاد شود. نوروپاتی اتونومیک (اختلال دستگاه عصبی خودکار) که یکی از عوارض دیابت است می‌تواند منجر به دیابت شکننده نیز شود.

متعادل کردن میزان قند خون برای جلوگیری از نوسانات نامنظم موثرترین راه برای درمان دیابت شکننده است. درمان ممکن است نیاز به بستری شدن چند هفته‌ای در بیمارستان با نظارت شدید بر غذا، قند خون و انسولین داشته باشد. اندازه‌گیری مرتب قند خون و پمپ‌های انسولین می‌توانند در کنترل مداوم هیپوگلیسمی (افت قند خون) و هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) مفید باشند وفناوری‌هایی مانند لوزالمعده مصنوعی نیز ممکن است مفید باشد.

هرچه اطلاعات بیشتری در مورد میزان قند خون خود داشته باشید، بهتر می‌توانید داروهای خود را مدیریت کنید نوسا تغییرات قند خون را کاهش دهید. برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، این حالت ممکن است به معنای استفاده از یک دستگاه اندازه‌گیری مداوم قند خون و استفاده از پمپ انسولین باشد.

اندازه‌گیری‌کننده‌های مداوم قند می‌توانند به شما هشدار دهند که قند خون شما کاهش یا افزایش پیدا می‌کند تا بتوانید اقدامات لازم را برای کنترل آن انجام دهید. برخی از آنها مجهز به هشدارهای ایمنی هستند تا قبل از اینکه خیلی جدی شوند، شما را از افزایش یا کاهش سطوح مطلع می‌کنند.

پمپ‌های انسولین می‌توانند دوز انسولین را دقیق‌تر کنند. هدف آنها تقلید عملکرد طبیعی لوزالمعده با ارائه مقدار کمی انسولین پایه در طول روز برای پوشش نیازهای بدن است. آنها همچنین هر بار که یک وعده غذایی یا میان‌وعده می‌خورید دوزهای بزرگ‌تری ارائه می‌دهند.

گاهی اوقات، اگر سطح قند شما به طور معمول به داروهای دیابت پاسخ دهد و هیچ شرایط سلامتی کنترل نشده دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است یک وضعیت روانی زمینه‌ای مطرح شود. مشورت با روانشناس متخصص برای ارزیابی مفید است و درمان ممکن است شامل بررسی علت استرس شما و عمل به روش‌های مختلف برای کاهش آن باشد.

بسیاری از مردم دریافته‌اند که کار با یک تیم مراقبت کلی‌نگر برای به کارگیری شیوه‌های کاهش استرس مفید است، هم به‌عنوان درمان دیابت شکننده و هم راهی برای مقابله با آن و تمرین‌های روزانه‌ای که باید در نظر بگیرید شامل مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگای ملایم و طب سوزنی است. در صورت نیاز می‌توان از این شیوه‌ها در کنار روان درمانی و دارو استفاده کرد.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.