چه مدت پس از ابتلا به کووید۱۹ می‌توانید واکسن جدید را دریافت کنید؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به همه افراد ۶ ماهه و بالاتر توصیه می‌کند که یک واکسن به روز کووید۱۹ دریافت کنند تا در برابر اثرات و پیامدهای بالقوه شدید کووید۱۹ در فصول پاییز و زمستان محافظت شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر عفونت کووید۱۹ فعال دارید، نباید واکسن به روز شده را دریافت کنید. دریافت این واکسن در زمانی که مبتلا به کووید هستید برای شما مضر نیست، اما دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهد، به ویژه کسانی که در محل واکسیناسیون هستند.

 علاوه بر این ممکن است از مزایای کامل آن بهره‌مند نشوید. درعوض توصیه می‌شود که از دریافت واکسن تا زمانی که به طور کامل از بیماری حاد بهبود می‌یابید و بدون علامت شوید، خودداری کنید.

 

چقدر بعد از یک عفونت فعال کووید می‌توانید واکسن جدید را دریافت کنید؟

اگر اخیراً به کووید۱۹ مبتلا شده‌اید، می‌توانید واکسن به‌ روز شده را از زمانی که دوره قرنطینه شدنتان به پایان رسیده است دریافت کنید: بین ۵ تا ۱۰ روز پس از شروع علائم. با این حال طبق توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در صورت تمایل می‌توانید سه ماه صبر کنید. به این دلیل است که احتمال ابتلای مجدد به کووید در آینده نزدیک کم است و ایجاد فاصله بین بیماری و تزریق واکسن ممکن است پاسخ واکسن را بهبود بخشد.

یکی از این مطالعه‌ها که اخیراً انجام شد نشان داد که پاسخ‌های آنتی‌بادی پس از مواجهه اولیه با عفونت حداقل تا ۴۰۰ روز پس از آخرین مواجهه با آنتی‌ژن به بلوغ ادامه می‌دهند. به دلیل این مصونیت طبیعی موقت، ۸ تا ۱۰ هفته پس از بهبودی از عفونت کووید۱۹ قبل از دریافت واکسن به ‌روز شده صبر کنید.

توجه به این نکته مهم است که ایمنی طبیعی به مرور زمان از بین می‌رود. پس از این اتفاق، واکسینه شدن با واکسن به‌روز شده، پاسخ بدن شما به کووید را بسیار قوی‌تر می‌کند. بعلاوه، ایمنی طبیعی به تنهایی از شما در برابر انواع جدیدتر که واکسن برای انجام آن طراحی شده است، محافظت نمی‌کند.

 

آیا می‌توانید زودتر واکسینه شوید؟

می‌توانید واکسن خود را تا ۳ ماه پس از بهبودی از عفونت کووید۱۹ به تعویق بیندازید، اما افراد خاصی هستند که باید زودتر واکسن را دریافت کنند.

• کسانی که در معرض خطر بیماری شدید هستند (از جمله افراد مسن، کسانی که دارای نقص ایمنی هستند، دارای ناتوانی‌های خاصی هستند، دارای بیماری‌های زمینه ای هستند، یا سایر بیماری‌هایی که آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد).

• کسانی که تماس نزدیک دارند یا اعضای خانواده آنها در معرض خطر بالای بیماری شدید هستند.

• افرادی که در منطقه‌ای با تعداد فزاینده بستری شدن در بیمارستان برای کووید19 زندگی می‌کنند

اگر هنوز در مورد زمان واکسینه شدن پس از عفونت فعال کووید19 سوالی دارید، بهتر است وضعیت خاص خود را با پزشک در میان بگذارید و از سوال کنید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.