آیا لوازم آرایش می‌توانند پوست را تحریک کنند؟

لوازم آرایش می‌توانند پوست را تحریک کرده و عوارضی مانند قرمزی و التهاب ایجاد کنند. به‌هرحال انواع لوازم آرایش، حتی آنهایی که ضدحساسیت هستند، می‌توانند عوارض ناخواسته‌ای ایجاد کنند و اگر این حالت به‌طور مکرر اتفاق بیفتد، می‌تواند به پوست آسیب برساند.

به گزارش تازه‌نیوز، آمارها نشان می‌دهند که تا دو دهه پیش، ۱۵درصد از درماتیت‌های تماسی ناشی از لوازم آرایشی بود. امروزه این تعداد دو برابر شده است و این بدان معناست که لوازم آرایشی باعث تحریک پوست می‌شوند و استفاده از آنها این مشکل را افزایش داده است.

تخمین زده می‌شود که صنعت آرایشی و بهداشتی از حدود ۸۰۰۰ عنصر در تولید محصولات خود استفاده می‌کند. با چنین حجمی، واضح است که یک یا چند مورد از این اجزای آرایشی می‌توانند پوست را تحریک کنند، اما تشخیص اینکه کدام یک از آنها روی یک فرد خاص تاثیر می‌گذارد آسان نیست.

 

لوازم آرایشی می‌توانند باعث تحریک پوست یا ایجاد واکنش آلرژیک شوند. اینها دو فرآیند متفاوت هستند که باید از هم متمایز شوند. تحریک پوست به‌صورت قرمزی و التهاب ظاهر می‌شود و در واکنش آلرژیک، خارش، سوزش و اغلب تاول ایجاد می‌شود.

 

اجزای مواد آرایشی می‌توانند پوست را تحریک کنند

ترکیبات شیمیایی موجود در لوازم آرایش می‌توانند باعث تحریک یا واکنش‌های آلرژیک شوند. به یاد داشته باشید که پوست بزرگترین عضو بدن و مسیر نفوذ بسیاری از عوامل شیمیایی است. در اصطلاح فنی، واکنش نامطلوب به یک عنصر یا ماده، درماتیت تماسی نامیده می‌شود. این درماتیت می‌تواند تحریک‌کننده یا آلرژیک باشد.

بنابراین هیچ لوازم آرایشی صددرصد ایمن نیست. همه لوازم آرایش‌ها می‌توانند پوست را به میزان کم یا زیاد تحریک کنند. این می‌تواند شامل صابون‌های روزمره و کرم‌های اصلاح برای مردان نیز باشد. به این ترتیب، هیچ‌کس به دلیل استفاده از لوازم آرایشی از درماتیت تماسی در امان نیست. بدیهی است افرادی که پوست حساسی دارند بیشتر مستعد ابتلا به درماتیت هستند. همین امر در مورد کسانی که سابقه رینیت آلرژیک یا ورم ملتحمه دارند نیز صدق می‌کند.

 

اجزای تحریک‌کننده لوازم آرایش

به‌طور کلی، عطرها و مواد نگهدارنده، عناصر مسئول اکثر تحریکات و آلرژی‌های پوستی هستند اما به‌طور خاص، مشخص شده است که ترکیبات آرایشی زیر ممکن است پوست را بیشتر تحریک کنند:

 

آمونیاک: این ماده که عمدتاً در رنگ موها وجود دارد، باعث تحریک یا واکنش آلرژیک می‌شود.

سولفات: سولفات جزو بسیاری از شامپوها به شکل سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات است که می‌تواند باعث خارش پوست سر شود. اگر چنین مشکلی دارید برچسب شامپویی که می‌خرید را بررسی کنید.

رتینول: رتینول جزء مهم بسیاری از کرم‌های ضدپیری است که در برخی افراد موجب خارش و خشکی پوست می‌شود.

اسید سالیسیلیک: این ماده عمدتا در کرم‌های ضدلک یافت می‌شود ولی در برخی موارد این محصول نه‌تنها باعث افزایش لک می‌شود بلکه باعث تحریک اضافی نیز می‌شود.

اسید گلیکولیک: این ماده عمدتا در محصولات لایه‌بردار یافت می‌شود که گاهی اوقات قرمزی، خشکی یا سوزش را به‌دنبال دارد. در این موارد بهتر است از محصولات حاوی اسید لاکتیک استفاده کنید.

عطرها: در بیشتر مواقع با تحریک پوست همراه هستند.

آلومینیوم و تولوئن: دئودورانت‌های حاوی آلومینیوم اغلب با تحریک پوست همراه بوده‌اند. همین امر در مورد لاک‌های ناخن حاوی تولوئن، فرمالدئید یا DBP نیز صدق می‌کند.

 

اگر به درماتیت تماسی مبتلا شدیم چه کنیم؟

 

اگر به‌دنبال استفاده از لوازم آرایش دچار درماتیت تماسی شدید، در ابتدا کافی است از محصولی که باعث واکنش آلرژیک شده است خودداری و برای درمان بهتر به متخصص پوست مراجعه کنید.

لوازم آرایشی در صورت استفاده نادرست نیز می‌توانند پوست را تحریک کنند. نکته مهم دیگر اینکه همیشه تاریخ انقضای لوازم آرایشتان را بررسی کنید و در صورت منقضی شدن آنها را دور بریزید زیرا مواد موجود در آنها می‌توانند نه‌تنها عوارض جانبی جزئی، بلکه عفونت نیز ایجاد کنند. این نوع محصولات باید در مکان‌های خشک و خنک نگهداری شوند، در غیراین‌صورت، خطر تغییر ترکیب در آنها وجود دارد.

علاوه‌براین تمیز نگه داشتن وسایل آرایش هم ضروری است. انواع برس، بیوتی بلندر، اپلیکاتورها و غیره باید به‌طور مکرر شسته شوند. در ضمن این وسایل کاملا شخصی هستند و اشتراک‌گذاری آنها کار درستی نیست.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.