کمبود خواب بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد

«خواب» موجب بازیابی قوای از دست‌رفته بدن می‌شود و بر عملکردهای مختلف بدن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش تازه‌نیوز، سیستم قلبی‌عروقی نیز ارتباط مستقیمی با کیفیت و کمیت خواب دارد به‌طوری‌که در وضعیت خواب عمیق، ریتم قلب و فشار خون کاهش می‌یابد. این تغییرات بیولوژیک باعث می‌شود قلب پس از ساعت‌ها فعالیت شدید طی روز امکان تجدید قوا داشته‌باشد.

شیفت شبانه بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد

رعایت چهار اصل مهم تغذیه صحیح، ورزش منظم، پرهیز از دخانیات و مصرف کم نمک در زندگی روزمره، خطر آنفارکتوس قلبی و سکته مغزی را کاهش  می‌دهد. اما محققان خواب مطلوب و کافی را در این زمینه موثر می‌دانند به‌طوری‌که 15 تا 20% نقش محافظ خواهدداشت.

محرومیت از خواب شبانه یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب به سلامت قلب است که شاغلین شیفت شب با آن مواجه هستند. زمانی که بدن به‌رغم نیاز به خواب بیدار می‌ماند، انقباض قلب افزایش می‌یابد، فشار خون بالا می‌رود و ضربان قلب بیشتر می‌شود. سطح کورتیزول یا هورمون استرس نیز افزایش می‌یابد.

علاوه بر اینکه چنین شرایطی به‌تدریج زمینه‌ساز ناراحتی‌های قلبی می‌شود، خواب خیلی کم بر اشتها تاثیر می‌گذارد و عامل بروز چاقی، دیابت و فشار خون بالا است که به‌طور غیرمستقیم بر سلامت قلب تاثیر دارند. خواب همچنین فعالیت بعضی ژن‌ها را تنظیم می‌کند که با التهاب، قدرت ایمنی بدن، دیابت و سرطان ارتباط دارند.

 

خواب شبانه کمتر از ۷ ساعت خطرناک است

مطالعات مختلفی در زمینه ارتباط کمبود خواب با سلامت قلب و عروق انجام شده‌است. یکی از پژوهش‌‌ها حاکی از آن است افرادی که حدود ۷ساعت در شب می‌خوابند، رسوبات کلسترول کمتری در عروق دارند. اما اگر خواب شبانه از این سطح کمتر باشد، تجمع کلسترول به ۴۸% افزایش می‌یابد و زمینه ابتلا و پیشرفت بیماری‌های قلبی‌عروقی را تشدید می‌کند.

 

کاهش اکسیژن‌رسانی و ترشح آدرنالین ناشی از آپنه خواب به قلب آسیب می‌رساند

آپنه خواب یکی از اختلالات نسبتا شایع است که وقفه‌های تنفسی 10 تا 30 ثانیه ‌ای طی دوره خواب اتفاق می‌افتد و با خروپف همراه است. این وقفه‌های تنفسی ممکن است ده‌ها بار طی شب ایجاد شود و مانع از خواب راحت و عمیق خواهدبود.

بروز ناراحتی‌های قلبی‌عروقی یکی از مهم‌ترین پیامدهای آپنه خواب در طولانی‌‌مدت است. اولین تاثیر ناشی از اکسیژن‌رسانی ناکافی طی وقفه‌های تنفسی است.

 از طرفی، وقفه تنفسی با افزایش سطح آدرنالین همراه است که منجر به تسریع تپش قلب و افزایش فشار خون می‌شود. مویرگ‌ها نسبت به افزایش سطح آدرنالین حساس هستند که زمینه سفت‌شدن عروق و تشکیل لخته ایجاد می‌شود. مطالعه‌ای در این زمینه نشان می‌دهد که آپنه خواب خطر بروز مشکلات قلبی‌عروقی را هفت برابر افزایش می‌دهد و از همین‌رو، درمان آپنه خواب برای جلوگیری از این زمینه خطر اهمیت دارد.

از جمله پیامدهای آپنه خواب در کوتاه‌مدت نیز می‌توان به احساس خستگی، خواب‌آلودگی، سردرد و تحریک‌پذیری اشاره کرد که بر کیفیت زندگی فرد اثر جدی خواهدداشت.

 

یک ساعت پیش از خواب باید موبایل را خاموش کرد

افرادی که به‌طور مکرر طی شب از خواب بیدار می‌شوند لازم است چند نکته ساده اما کاربردی و موثر را جدی بگیرند. در وهله اول سعی شود اتاق خواب فقط مختص خواب باشد و از انجام کارهای رایانه‌ای، تماشای تلویزیون و… پرهیز گردد تا مغز هنگام حضور در محیط متمرکز بر فعالیت‌های دیگر نباشد. اتاق خواب باید دمای متعادل داشته‌باشد و خیلی گرم یا سرد نباشد.

رعایت نظم خواب و حضور در رختخواب هنگامی که حالت خواب‌آلودگی ایجاد شده نیز به خواب مطلوب کمک می‌کند.

حتی‌الامکان از یک ساعت پیش از خوابیدن بهتر است موبایل و تلویزیون خاموش باشد و به‌خصوص موبایل در رختخواب نباشد.

اگر پس از یک ساعت حضور در رختخواب هنوز فرد نمی‌تواند بخوابد، بهتر است از رختخواب بیرون آمده و با مطالعه یا نقاشی سعی در آرامش ذهن داشته‌باشد. به‌ هیچ‌وجه در این شرایط نباید با موبایل سرگرم شد.

پرهیز از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی ترکیبات محرک مانند کافئین نیز از ساعت 6 عصر به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.