بررسی آلاینده‌های شیمیایی در محصولات بهداشتی زنانه

محصولات بهداشتی زنانه، مانند تامپون و نوار بهداشتی، بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره بسیاری از زنان است. با این حال، یک مطالعه جدید، وجود آلاینده‌های شیمیایی دائمی را در برخی از این محصولات نشان داده است.

به گزارش تازه‌نیوز، پرفلوروآلکیل‌ها و پلی‌فلوروآلکیل‌ها (PFAS) که معمولاً به‌عنوان «مواد شیمیایی دائمی» شناخته می‌شوند، در بسته‌بندی برخی از محصولات بهداشتی زنانه یافت شده‌اند. این مواد شیمیایی به‌طور بالقوه برای سلامت انسان خطرناک هستند و با مشکلات سلامتی مختلفی مانند سرطان، آسیب کبد و کلیه، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مرتبط هستند.

نتایج مطالعه

این مطالعه به رهبری دکتر گراهام پیزلی از دانشگاه نوتردام، بیش از 100 محصول بهداشتی زنانه از جمله تامپون، نوار بهداشتی، لباس زیر قابل استفاده مجدد و فنجان‌های قاعدگی را مورد بررسی قرار داد. محققان به دنبال وجود ترکیبات فلوئوردار بودند که نشانگر وجود PFAS است.

آنها دریافتند که بسیاری از محصولات حاوی پلی‌فلوروآلکیل نیستند. با این‌حال، محققان از یافتن آثاری از این مواد شیمیایی در بسته‌بندی برخی نوارهای بهداشتی و تامپون‌ها و همچنین در لایه‌های بیرونی لباس‌های زیر مخصوص قاعدگی شگفت‌زده شدند. غلظت PFAS به‌ویژه در بسته‌بندی و لایه‌های بیرونی محصولات بالا بود.

محققان فرض می‌کنند که تولیدکنندگان، فلوراید را برای جلوگیری از ورود رطوبت به محصولات و خشک نگه داشتن آنها اضافه می‌کنند. افزودن فلوراید به لایه‌های بیرونی محصولات همچنین می‌تواند از نشت خون از لایه‌های داخلی لباس جلوگیری کند.

با این‌حال، برچسب‌های محصولات بهداشتی زنانه معمولاً ترکیبات مورد استفاده را فهرست نمی‌کنند و مصرف‌کنندگان دقیقاً نمی‌دانند در این محصولات چه چیزی وجود دارد.

 

خطرات بهداشتی مرتبط با PFAS

PFAS یا پرفلوروآلکیل‌ها و پلی‌فلوروآلکیل‌ها مواد شیمیایی هستند که به‌راحتی تجزیه نمی‌شوند و طول عمر بیشتری در محیط زیست دارند. این مواد شیمیایی با مشکلات سلامتی متعددی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان، آسیب کبد و کلیه، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مرتبط هستند. البته شواهد علمی نشان‌دهنده ارتباط دقیق بین قرار گرفتن در معرض PFAS و این مشکلات سلامتی هنوز محدود است.

هنوز مشخص نیست که آیا PFAS می‌تواند از طریق مواد مختلف از پوست عبور کند یا خیر. مطالعات همچنین PFAS را در محصولات دیگر مانند لباس فرم مدارس و تجهیزات آتش‌نشانی پیدا کرده است. با این‌حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان جذب PFAS توسط بدن و اثرات بالقوه آن بر سلامت زنان ضروری است.

 

قرار گرفتن در معرض PFAS را کاهش دهید

هنگام انتخاب محصولات بهداشتی زنانه خود، از محصولات ارگانیک و طبیعی استفاده کنید که عموماً فاقد مواد شیمیایی مصنوعی هستند. فنجان‌های قاعدگی و لباس‌های زیر قابل استفاده مجدد نیز جایگزین‌های بی‌خطری هستند. به‌دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب «فاقد PFAS و فلوراید» هستند تا جایگزین‌های ایمن‌تری پیدا کنید.

توجه به این نکته مهم است که اکثر محصولات بهداشتی زنانه حاوی PFAS نیستند. با این حال، همیشه بهترین کار این است که اقدامات احتیاطی بیشتری برای محافظت از سلامت خود انجام دهید.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.