از مزیت‌ها و فواید «اسید استئاریک» برای پوست چه می‌دانید؟

اگر تغییر و تحولات جهان مراقبت از پوست را طی سال‌های اخیر دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که هرچندوقت یک‌بار نام‌های تازه‌‌ای به فهرست ترکیبات کاربردی در محصولات مراقبت از پوست اضافه می‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، چند سال پیش بود که اسید هیالورونیک به‌عنوان یکی از همین ترکیبات تازه‌وارد شناخته می‌شد اما این روزها دیگر ترکیب عادی و شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود. در هر صورت، حالا نوبت به «اسید استئاریک» رسیده است که توانایی بی‌نظیری برای مرطوب‌سازی پوست دارد.

اگر می‌خواهید با مزیت‌ها و فواید اسید استئاریک آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

 

۱. محافظت از رطوبت طبیعی پوست

اسید استئاریک به‌عنوان یک ترکیبت امولینت (نرم‌کننده) عمل می‌کنند و سد محافظتی نیرومندی روی سطح پوست می‌سازد. این سد دفاعی، آب ازدست‌رفته بدن را کاهش می‌دهد و محافظت از رطوبت طبیعی پوست را به حداکثر می‌رساند. این ویژگی خاص برای کسانی بسیار مهم است که دارای پوست خشک یا کم‌آب هستند و درنتیجه می‌توانند از همین ترکیب برای مبارزه با خشکی و پوسته‌ریزی پوست کمک بگیرند.

 

۲. تقویت سد دفاعی پوست

ویژگی دیگر اسید استئاریک به عملکرد محافظتی آن برمی‌گردد. این ماده به‌واسطه سد محافظتی خاصی که روی پوست به‌وجود می‌آورد، از سد دفاعی طبیعی پوست هم محافظت می‌کند. اسید استئاریک نوعی ترکیب برپایه چربی است و به ترمیم سد دفاعی آسیب‌دیده هم کمک خواهد کرد.

 

هرچقدر که سد دفاعی پوست قوی‌تر باشد، محافظت از رطوبت طبیعی پوست و همچنین دفاع از پوست در برابر عوامل تهاجمی بیرونی (مانند سرما، خشکی هوا، آلودگی هوا و…) بهتر انجام می‌گیرد. به همین دلیل هم افزودن محصولات دارای اسید استئاریک به روتین پوستی زمستانی می‌تواند ترفند هوشمندانه‌ای باشد.

 

۳. بهبودبخشی به بافت فرمولاسیون محصول و پایدارسازی آن

اسید استئاریک به‌عنوان یک ماده غلظت‌دهنده، بافت محصولات مراقبت از پوست را به سطح مطلوب می‌رساند. همین ویژگی باعث می‌شود که محصول حاوی اسید استئاریک (کرم، لوسیون و…) راحت‌تر روی پوست پخش شود و احساس خوبی به مصرف‌کنندگان بدهد. گذشته از این مورد، اسید استئاریک برای پایدارسازی فرمولاسیون محصول هم بسیار مهم است. بنابراین تولیدکنندگان با کمک اسید استئاریک می‌توانند احتمال تغییر رنگ محصول، اختلال در قوام محصول و مشکلات مشابه را به حداقل برسانند.

 

از طرف دیگر، اسید استئاریک به آمیختگی مطلوب میان ترکیبات برپایه آب و ترکیبات برپایه چربی هم کمک خواهد کرد. همین ویژگی است که ماندگاری و اثربخشی محصولات مراقبت از پوست را افزایش می‌دهند و مانع از تغییر بافت محصول در طولانی‌مدت می‌شود.

 

چه کسانی باید از اسید استئاریک استفاده کنند؟

صرف‌نظر از نوع یا بافت پوست، اسید استئاریک می‌تواند برای هر پوستی مناسب باشد: پوست خشک، پوست چرب، پوست ترکیبی و حتی پوست حساس. اما افراد دارای پوست خشک معمولا بیشتر از همه می‌توانند از مزیت‌های اسید استئاریک بهره‌مند شوند.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.