چرابهتر است آهسته غذا بخوریم؟

نحوه تغذیه تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت دارد و غذاخوردن در کمال آرامش یکی از توصیه‌های بهبود عملکرد سیستم گوارشی است. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که غذاخوردن سریع می‌تواند با افزایش قند خون همراه باشد و زمینه بروز دیابت نوع 2 و چاقی را بیشتر می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، زمانی که فرد باعجله و بدون جویدن کافی غذا می‌خورد، سطح قند خون نیز به سرعت افزایش می‌یابد. مطالعات متعددی نشان می‌دهد در شرایطی که سطح قند خون بالا می‌رود، زمینه ابتلا به دیابت نوع 2 نیز افزایش می‌یابد. از طرفی، غذاخوردن سریع یکی از مهم‌ترین علت های چاقی محسوب می‌شود.

 

زمانی که فرد باعجله غذا می‌خورد، معمولا بیش از مقدار نیاز واقعی بدن غذا دریافت می‌کند که افزایش دریافت کالری مسلما منجر به اضافه وزن خواهد بود. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های حفظ سلامت و تناسب اندام، غذاخوردن در کمال آرامش و جویدن کامل لقمه‌هاست. در این حالت، پیام‌های سیری به‌خوبی دریافت می‌شود و فرد مقدار متناسب‌تری غذا می‌خورد.

 

آهسته غذا خوردن و جذب بهتر ریزمغذی‌ها

علاوه بر تاثیر مثبتی که غذاخوردن با آرامش بر دریافت غذای متعادل و جلوگیری از چاقی دارد، این روش تغذیه موجب بهبود گوارش می‌شود. مسلما زمانی که لقمه‌ها کاملا جویده و با بزاق دهان مخلوط شود، فرایند هضم در معده و روده‌ها بهتر خواهد بود. هضم مطلوب غذا نیز عامل جذب بهتر ریزمغذی‌هاست و از بروز بسیاری از مشکلات گوارشی پیشگیری می‌کند.

 

چگونگی عادت به آهسته غذا خوردن

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که سریع غذا می‌‌خورید، بهتر است با رعایت چند نکته ساده اما کاربردی به‌تدریج روش صحیح غذاخوردن را در وجود خود نهادینه کنید. در وهله اول، پس از به دهان‌گذاشتن هر لقمه، قاشق و چنگال را در بشقاب بگذارید تا ترغیب به برداشتن لقمه بعدی غذا نشوید. یادتان باشد که استفاده از چاپستیک و دست غیرغالب نیز در کاهش سرعت غذاخوردن موثر است.

 

حتما ۲۰ دقیقه زمان برای غذا خوردن در نظر بگیرید تا بتوانید در این زمان به‌آرامی لقمه‌های تان را بجوید. فراموش نکنید که تمرکز بر غذا و لذت از طعم هر لقمه، مانع از مصرف زیاد غذا می‌شود. به علاوه، از غذا خوردن هنگام تماشای تلویزیون یا کار با رایانه نیز باید پرهیز کنید زیرا در این شرایط معمولا توجهی به مقدار غذا ندارید و حجم بیشتری غذا می‌‌خورید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.