بهترین ادویه‌ها برای کاهش التهاب بدن کدامند؟

ادویه‌ها و سبزی‌های معطر فقط در بهبود طعم و مزه غذاها تاثیر ندارند بلکه حاوی خواص متعددی از جمله بهبود التهابات بدن هستند. التهاب نشانه هشدار بروز عفونت یا آسیب در بدن است که توسط سیستم ایمنی نشان داده می‌شود تا با آن مقابله کند.

مواجهه با ویروس‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا می‌تواند منجر به بروز التهاب حاد شود و التهابات مزمن نیز طی مدت طولانی زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی نظیر دیابت، بیماری‌های خودایمنی، بعضی سرطان‌ها و آسیب‌های مفصلی می‌‌شود. در این میان عادت به مصرف برخی ادویه ها می تواند کمک کننده باشد که به ترتیب عبارتند از:

 

زنجبیل

زنجبیل در طب باستانی هندوستان برای تسکین دردهای التهابی روماتیسمی کاربرد داشته است. مطالعاتی در مورد اثربخشی این ادویه صورت گرفت که نشان می‌دهد زنجبیل به اندازه داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن موثر است. زنجبیل تاثیر قابل‌توجهی در تسکین دردهای قاعدگی بانوان نیز دارد، دردهای روماتیسمی را بهبود می‌بخشد و برای درمان آرتروز مفید است.

 

خواص ضدالتهابی زنجبیل به‌دلیل وجود ترکیبات فعال به‌نام جینجرول و عامل طعم تند ‌‌آن است. جینجرول با جلوگیری از سنتز ترکیبات پیش‌التهابی مانند پروستاگلاندین‌ها در بدن مانع از بروز التهابات می‌شود. زنجبیل را می‌توان به‌شکل تازه یا خشک در انواع غذاها و   دمنوش‌ها مصرف کرد.

 

زردچوبه

زردچوبه نیز خواصی مشابه زنجبیل را دارد و مورداستفاده در طب باستانی چین و هندوستان است. مولکول‌‌هایی به‌نام کورکومینوئیدها که رنگ زردچوبه را ایجاد می‌کنند، امروزه در مطالعات بسیاری موردارزیابی قرار گرفته و مشخص شد که در زمینه‌های مختلف از جمله مقابله با سرطان و التهابات موثر است.

 

کورکومین نیز ماده موثر دیگر زردچوبه است که علاوه بر خواص ضدالتهابی، تاثیرات آنتی‌اکسیدانی دارد. بررسی‌های مختلف نیز حاکی از آن است که کورکومین در بهبود آرتروز، مشکلات اسکلتی- مفصلی و التهابات روده‌ای نقش دارد.

 

فلفل

فلفل معمولا فقط به‌عنوان ادویه کاربرد دارد و توجهی به خواص آن نمی‌شود. در حالی‌که ترکیبات عامل طعم تند فلفل به‌نام پیپرین دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. همچنین، پیپرین تاثیر دیگر ترکیبات ضدالتهابی ادویه‌جات مانند کورکومین را افزایش می‌دهد. کورکومین جذب محدودی در روده دارد و به‌سرعت از بدن دفع می‌شود اما همزمانی مصرف فلفل با زردچوبه موجب تسهیل جذب تا 20 برابر و جلوگیری از دفع آن می‌شود.

 

دارچین

دارچین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هاست و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. سینامالدئید و اسید سینامیک دو ترکیب مهم با خواص آنتی‌اکسیدانی در دارچین هستند. به‌علاوه، دارچین موجب بهبود تحمل گلوکز و کاهش مقاومت به انسولین در کنار مقابله با التهابات می‌شود. این ادویه به‌خصوص برای بهبود دیابت و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک موثر است.

 

سیر

سیر جزء خانواده‌ سبزیجاتی مانند پیاز، موسیر و تره‌فرنگی است. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد مصرف سیر در کاهش کلسترول و فشار خون نقش دارد و موجب بهبود سلامت سیستم قلبی‌عروقی می‌شود. این ادویه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و کاهش برخی ترکیبات التهابی را تسهیل می‌کند. سیر از فعالیت گلوتاتیون که آنتی‌اکسیدان مورداستفاده در سلول‌ها و بافت‌های بدن است، حمایت می‌کند. یکی دیگر از مزایای سیر آن است که جزء پری‌بیوتیک‌ها بوده و غذای باکتری‌های مفید روده را تامین می‌کند که سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند.

منبع:سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.