«قدرت‌سگ» وسترنی خشن با لایه‌های عمیق احساسی؛ فیلمی که نباید از دست داد

جین کمپیون در فیلم The Power of the Dog «قدرت سگ»، به پوسته خشن و زمخت مردان غرب وحشی نفوذ می‌کند و احساسات پنهانشان را بیرون می‌کشد. در این مسیر، اجرای دلچسب بندیکت کامبرچ نیز او را یاری می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، نخستین اکران عمومی فیلم «قدرت سگ» در هفتاد و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز بود که در بخش اصلی برنده شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی شد. در ادامه به نقد قدرت سگ محصول سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم. The Power of the Dog فیلمی غیرمنتظره است که مخاطبانش را به سفری غافلگیرکننده و پیچیده می‌برد؛ سفری که آنقدر ظریف است که برای درک همه‌چیز در مورد آن بیش از یک بار تماشا لازم است. این وسترن به نویسندگی و کارگردانی جین کمپیون، نفس‌گیر است، زیرا مردانگی را در اشکال مختلف آن بررسی می‌کند و لایه‌های داستان را از طریق دو مرد بسیار متفاوت در زندگی دام‌پرور در غرب قدیم جدا می‌کند. بر اساس رمانی به همین نام از توماس ساویج، “قدرت سگ” که اولین اثر کمپیون پس از “ستاره درخشان” در سال ۲۰۰۹ می‌باشد، با اجراهای استثنایی بازیگرانش، توانسته به اثری قوی و ارزشمند تبدیل شود.

قدرت سگ ترکیبی از جنگ سنت و مدرنیته

در این فیلم، با قهرمانی طرفیم که اگرچه برادر خوش پوش و پسری یتیم با روحیاتی لطیف به نام پیتر را به سخره می‌گیرد، اما به واسطه عشقی که به برانکو دارد، قادر است در چشم انداز غرب وحشی، تپه‌ها را جور دیگر ببیند. قادر است در خلوت خود، پاسخ پیانو نواختن همسر برادرش یعنی رز را با نواختن مسلط ساز خود بدهد. او اگرچه تمایلات حسی‌اش را در جمع بروز نمی‌دهد اما کمپیون با به تصویر کشیدن خلوتش، نشان می‌دهد که او در دل طبیعت رام می‌شود. او با طبیعت غرب وحشی عجین شده و عشقش به برانکو نیز ابعاد عمیق‌تری یافته است.

این عجین شدن با چشم انداز وسترن، مولفه‌ای است که فیل از قهرمانان وسترن کلاسیک وام گرفته است. قهرمانانی که اسباب گذار از غرب وحشی به تمدن را فراهم کردند اما خود در این تمدن جایی نداشتند. برای آن‌ها ماندن در همان سنت گذشته یک ارزش محسوب می‌شود. با این اوصاف، شاید بهتر بتوان درک کرد که چرا جین کمپیون، در بک گراند فیل، غالبا از سر گوزنی خشک شده بر دیوار استفاده می‌کند. به‌خصوص در همان پلانی که با نواختن ساز، پاسخ پیانو نواختن رز را می‌دهد، مثلث رز، فیل و گوزن، خودنمایی می‌کند. درنهایت جوهره کاراکتر فیل را اینگونه در ذهن می‌آورم که ظاهری درنده خو و جسور همچون سگ و باطنی دل رحم، عاشقانه و سرشار از میل (از میان استعاره‌های متنوع غربی که از گوزن برداشت می‌شود) همچون گوزن او را دربرگرفته‌اند.

از آن سو برادر فیل یعنی جورج، گرایش دارد تا خودش را با دنیای متمدن وفق دهد. اگر روی اسب می‌نشیند با کت شلوار است و اگر زنی بیوه همچون رز را می‌بیند تمایل دارد تا احساساتش را به او بروز دهد. کشمکش اصلی میان این دو برادر، درست در همین گذار به تمدن شکل می‌گیرد. یکی بر سیاق سنتی‌اش در غرب وحشی اصرار می‌ورزد و دیگری سعی در جای گرفتن در جهان متمدن دارد. اما هر دو در یک چیز مشترک‌اند. آن هم در ناخودآگاه سرشار از احساسی که درون پوسته مردانه خود پنهان کرده‌اند. منتها یکی در جمع بروزش می‌دهد و دیگری در خلوت.

تخریب لایه‌های سخت مردانه

فیلم قدرت سگ به‌آرامی اما خیلی قوی، لایه‌های مردانگی را در تمام اشکالش جدا می‌کند و در طول مسیر آن را تخریب می‌کند. فیل مظهر بسیاری از رفتارهای کلیشه‌ای مردانه است. او غرور و سرسختی زیادی دارد، کار یدی و قدرت بدنی ویژگی مهمی است که شخصیت او را تعریف می‌کند و نشان می‌دهد که یک مرد چگونه باید باشد.

پیتر دقیقا برعکس است – لاغر، خوش‌اخلاق و کمی هم زنانه. فیل پس از اینکه پیتر از کاغذ باقی مانده گل درست می‌کند او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و تصمیم می گیرد او را در راه‌های دامداری و مردانگی راهنمایی کند، زیرا متقاعد نشده است که رز کار خوبی انجام داده است. همانطور که رابطه آنها تکامل می‌یابد، داستان تغییر می‌کند و بیشتر در هویت آنها و فرضیاتی که فیل در مورد پیتر دارد به کنکاش می‌پردازد. فیلم کمپیون ظریف است و در رویکردش به هر دو مرد، دیدگاه‌هایشان نسبت به یکدیگر و معنای واقعی مردانه بودن در جامعه، عمیقاً لایه‌بندی شده است. فیلم قدرت سگ تجزیه و تحلیل سنجیده و عمیقی از شخصیت‌ها و موضوع آن ارائه می‌دهد. هرچه فیلم پیش می‌رود، نگران‌کننده‌تر می‌شود؛ فیل اغلب شبیه یک توپ شلیک شده است و روحیه‌ی پست او در رفتار ظالمانه با دیگران، او را به شخصیتی قابل پیش‌بینی تبدیل کرده‌است.

این یک فیلم درام نسبتاً خوب است که توسط یک کارگردان کاربلد به شکل قدرتمند اجرا شده است. اگرچه، احتمالاً مدت زمان زیاد و لحن و ریتم کند، پذیرش فیلم را برای همه آسان نمی‌کند؛ چرا که اساساً این فیلم در ظاهر وسترنی است که هیچ یک از ویژگی‌های معمول این ژانر را ندارد، اما کسانی که صبر و حوصله چیزهای متفاوت را دارند، با تماشای این اثر پاداش زیادی خواهند دید. از طرف دیگر فراموش نکنید که تاکنون شخص دیگری عملکردی کاملاً منطبق با آنچه کامبربچ در اینجا انجام می‌دهد را تکرار نکرده است.

جوایز فیلم قدرت سگ در سال ۲۰۲۲:

جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی
۲۰۲۲ · جین کمپیون
جایزهٔ بفتای بهترین فیلم
۲۰۲۲ · جین کمپیون, راجر فراپیر, یان کنینگ, …
جایزهٔ گلدن گلوب بهترین فیلم درام
۲۰۲۲
جایزهٔ سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین فیلم
۲۰۲۲
جایزهٔ بفتای بهترین کارگردانی
۲۰۲۲ · جین کمپیون
جایزهٔ گلدن گلوب بهترین کارگردان فیلم سینمایی
۲۰۲۲ · جین کمپیون
جایزهٔ سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین کارگردان
۲۰۲۲ · جین کمپیون
جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد نقش مکمل
۲۰۲۲ · کدی اسمیت-مک‌فی
Silver Lion for Best Director
۲۰۲۱ · جین کمپیون
جایزهٔ سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی
۲۰۲۲ · جین کمپیون
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.