۲ جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله را بشناسید/ دبیرکل حزب‌الله لبنان چگونه انتخاب می‌شود؟ +تصاویر

سیدهاشم صفی‌الدین و شیخ نعیم قاسم قائم دو گزینه مهم جانشینی سیدحسن نصرالله هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، سیدحسن نصرالله در حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت به شهادت رسید. اسرائیلی‌ها اما در رسیدن به هدف ترور همزمان دبیرکل حزب‌الله و نفر دوم این گروه یعنی سیدهاشم صفی الدین ناکام ماند. هرچند در ابتدا گفته شد که صفی‌الدین در کنار سیدحسن نصرالله به شهادت رسیده اما این خبر تکذیب و سپس رسانه‌های اسرائیلی نیز تایید کردند که او ترور نشده است.

به نقل از فراز، صفی‌الدین حالا احتمالا در یکی از امنیتی‌ترین مکان‌های حزب‌الله است. چراکه رسانه‌ها از او به عنوان جانشین دبیرکل حزب‌الله نام می‌برند. اما آیا پسرخاله شهید سیدحسن نصرالله تنها گزینه برای دبیرکلی حزب‌الله لبنان است؟

این مطالب را هم بخوانید:

صفی‌الدین کیست؟

سیدهاشم صفی‌الدین از سال ۱۳۷۳ معاون اجرایی حزب‌الله و رییس شورای اجرایی حزب‌الله است. همچنین گفته می‌شود که او مسئولیت امور مالی را نیز به عهده داشته است. در همه این سال‌ها او نفر دوم حزب‌الله نیز شناخته‌شده. صفی‌الدین حالا ۶۰ ساله است و در جنوب لبنان متولد شده است. این یعنی او فقط دو سال از سیدحسن کوچک‌تر است. پس از آنکه شرایط امنیتی اجازه حضور دبیرکل حزب‌الله در مراسم‌های عمومی را نمی‌داد، این صفی‌الدین بوده که در این مراسم‌ها شرکت کرده است. او همچنین از اقوام سیدحسن و پسرخاله اوست. صفی‌الدین با خانواده حاج قاسم سلیمانی نیز نسبت دارد. سال ۹۹ یعنی یک سال پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، رضا صفی‌الدین فرزند او با زینب سلیمانی فرزند شهید سلیمانی ازدواج کردند.

شیخ نعیم قاسم
شیخ نعیم قاسم

شیخ نعیم قاسم؛ دیگر گزینه جانشینی

سیدهاشم صفی‌الدین اما تنها گزینه احتمالی جانشینی نیست. شیخ نعیم قاسم قائم مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان است. او ۷۱ ساله است و از جمله چهره‌های قدیمی حزب‌الله محسوب می‌شود که  آن نیز مشارکت داشته است. شیخ نعیم قاسم در دانشگاه لبنان شیمی خوانده و در کنار تحصیلات دانشگاهی در حوزه علمیه لبنان دروس دینی را فراگرفته است. همچون سیدهاشم صفی‌الدین، نعیم قاسم نیز در مراسم‌های عمومی حضور داشته است و آخرین موضع‌گیری او مربوط به شش روز قبل درباره «جنایت جنگی» اسرائیلی‌های در لبنان است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان چگونه انتخاب می‌شود؟

امکان دارد که در کنار چهره‌های مطرح حزب‌الله افراد دیگری نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی مطرح باشند. اما اینکه چه سازوکاری برای این انتخاب وجود دارد هنوز روشن و اعلام‌شده نیست. آخرین اظهارنظر در این زمینه به سال ۱۳۸۹ باز می‌گردد. وقتی که علی فیاض نماینده سابق پارلمان لبنان و از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان درمصاحبه‌ای درباره فرآیند انتخاب دبیرکل گفت: «چند سالی است که دبیر کل توسط یک شورا انتخاب می‌شود که خود این شورا از طرف اعضای مجالس (شوراهای) حزب و مسئولین حزب، اعم از مسئولین درجه دوم و سوم، انتخاب می‌شود.» اما آیا این فرآیند همچنان وجود دارد؟ اگر این فرآیند وجود داشته باشد در شرایط امنیتی و جنگی تمام عیار چگونه می‌توان آن را اجرایی کرد؟ در غیر این صورت دبیرکل بعدی حزب‌الله چگونه انتخاب خواهد شد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که پاسخ آن‌ها چندان روشن نیست. با این همه بنظر می‌رسد که نظر تهران نیز در انتخاب نهایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. حال باید دید که صفی‌الدین چگونه

2 نظر
  1. س ه

    وقتی شماها نام و مشخصات ش رو کامل بدونید ، پس کارش تمومه گراها به موساد و ام ای سیکس و سیا داده شد

  2. حبيبي

    به نظر من فرماندهان ارشد مقاومت نباید معرفی شوند نباید همه آنها را بشناسند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.